Mainos
Mainos

Laihduta huomaamattasi: Tee nämä pienet muutokset ruokavalioosi

Poimi vinkit siihen, kuinka pienillä arkisilla muutoksilla painon voi saada putoamaan – parhaassa tapauksessa kuin huomaamatta.

Kokonaisvaltaisen elämäntaparemontin toteuttaminen on kunnianhimoinen haaste. Onkin hyvä pitää mielssä, että jo pienillä muutoksilla ruokavaliossa voi saavuttaa pysyviä ja huomattavia tuloksia, kun tietää, mistä kannattaa aloittaa.

Kiinnitä huomiota juomaasi kahviin

Kahvia ei nykytiedon valossa pidetä kohtuullisesti nautittuna epäterveellisenä, mutta kahviin lisätään joskus niin paljon sokeria, täysmaitoa tai kermaa, että arkinen juoma muuttuu oikeaksi kaloripommiksi. Esimerkiksi Frappuccino-kahvijuomassa kaloreita on peräti 330.

Maustamalla kahvin sokerin, täysmaidon tai kerman sijaan esimerkiksi vähärasvaisella maidolla, voi juoman kaloripitoisuus laskea merkittävästi. Kun kahvia tulee kumottua usein useampi kupillinen päivässä, voi tämä pieni muutos vähentää päivittäistä kilokalorimäärää merkittävästi pitkällä tähtäimellä.

Korvaa maitotuotteet jogurtilla

Maustamattomalla ja vähärasvaisella tai rasvattomalla jogurtilla voi korvata helposti suuren osan erityisen rasvapitoisista maitotuotteista. Maustamaton jogurtti sopii loistavasti erilaisiin kastikkeisiin tai nautittavaksi sellaisenaan – ja se sisältää merkittävästi vähemmän kaloreita kuin esimerkiksi usein kastikkeisiin käytette creme fraiche.

Tortilloita leivän sijaan

Leipä voi sisältää yllättävän paljon kaloreita ja sitä on helppo hotkia suuriakin määriä. Helppo keino vähentää leivänkulutusta on korvata leipänpalaset täysjyvätortilloilla. Tortilloista voi leikata sopivia palasia, jotka ovat kokonsa ja energiapitoisuutensa puolesta vähäkalorisempia kuin useat leivät. Tortillat täyttyvät myös luontevasti erityisen terveellisillä ja kevyillä tuoreilla kasviksilla.

Korvaa voi luumuilla

Leivonnan ystävän voi olla haastavaa muuttaa päivittäisiä rutiineja terveellisemmiksi, jos kilot tuntuvat olevan tiukassa siksi, että itsetehdyt leivonnaiset maistuvat useamman kerran viikossa. Leipoa voi kuitenkin myös terveellisemmin korvaamalla tietyt ruoka-aineet ainakin osin esimerkiksi omena- tai luumuhillolla. Esimerkiksi osan leivonnaisten sisältämästä rasvasta voi usein helposti vaihtaa hilloksi – ja lopputulokseen saa samalla mukavaa ja entistä vähäkalorisempaa twistiä leivonnaisiin.

Lähde: learni.st

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme