Mainos
Mainos

Laivamatkailun uusi vetonaula muuttanut käyttäytymistä: ”Örvellys on jäänyt vähemmälle”

Ruoan merkitys matkailussa on kasvanut viime vuosina kovaa vauhtia, ja ruokaelämysten vuoksi matkustetaan nykyisin pitkiäkin matkoja. Ilmiö näkyy myös laivamatkailussa. 

Matkailuun erikoistunut tutkija Ian Yeoman ennusti jo muutama vuosi sitten raportissaan ruokamatkailun lisääntyvän voimakkaasti. Ruokamatkailu-ilmiötä selittää Yeomanin mukaan erityisesti yksilöllistyminen. Matkailussa paikallisuus ja autenttisuus ovat nousseet yhä tärkeämpään rooliin. Ruoan avulla halutaan luoda ikimuistoisia ja ainutlaatuisia kokemuksia. 

"Örvellys on jäänyt vähemmälle"

Ruokamatkailuilmiön on huomannut myös Viking Linen Plate-ravintolan keittiömestari Tom Laaksonen. Hän kertoo ruoan perässä matkailun lisääntyneen huomattavasti myös laivamatkailussa. 

– Laivoille tullaan yhä enemmän ennen kaikkea syömään. Örvellys on jäänyt huomattavasti vähemmälle, Laaksonen kertoo.

Vaikka laivojen ravintoloista haetaankin yhä enemmän uusia makuja ja elämyksiä, aivan villeiksi ravintoloiden keittiöissä ei silti voida heittäytyä. Hyvään suuntaan ollaan kuitenkin menossa, Laaksonen toteaa.

– Aivan samoja juttuja ei voida tehdä kuin maissa. Osa asiakkaista kaipaa kuitenkin perusmakuja, keittiömestari kertoo.  

Ikääntyvä väestö ja kasvanut varallisuus ovat myös kasvattaneet osaltaan ruokamatkailua. Nykyaikana vanhempi väestö haluaa kokea yhä enemmän uusia elämyksiä ja panostaa omaan hyvinvointiinsa.

Suurin kasvava ruokamatkailijoiden ryhmä löytyy kuitenkin nuorista, jotka haluavat ennakkoluulottomasti tutustua uusiin ruokakulttuureihin. 

Suosion salaisuus löytyy ruokaohjelmista

Ihmiset ovat tulleet myös yhä tietoisemmiksi omista ruokavalinnoistaan ja haluavat toteuttaa niitä myös matkoilla. Paikallisten tuotteiden suosiminen ja ruoan alkuperätuntemus saavat ihmiset matkaamaan tuotteiden ja raaka-aineiden alkulähteille.

Paikallisten tuotteiden ja luomuruoan suosiminen näkyvät yhä enemmän myös kotimaan matkailussa. Tästä kertovat erilaiset maatilatorit ja lähiruokamyymälät. 

Vaikka tietoisuus ruoasta on lisääntynyt, ei televion vaikutustakaan pidä vähätellä. Suositut ruokaohjelmat innostajat omalta osaltaan katsojia ruokamatkailun maailmaan. Kukapa meistä ei haluaisi matkata Italiaan nähtyään Jamie Oliver kokkaavan Toscanan rinteillä?

Lähteet: Wellnesstourismworldwide.com, Matkailu.org, Hospitalitynet.org, Viking Line

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme