Mainos
Mainos

Lärvilautaset historiaa! Suomalainen juomakulttuuri kokenut suuren muutoksen

Suomalaisessa juomakulttuurissa ollaan siirrytty aikakauteen, jossa laatu korvaa määrän.

Uusi alkoholilaki astui voimaan tänään. Teerenpeli Yhtiön toimitusjohtaja Anssi Pyysing ja Night People Groupin toimitusjohtaja Antti Raunio keskustelivat Huomenta Suomen lähetyksessä siitä, millaisia vaikutuksia uudella alkoholilailla voi olla ravintoloiden ja baarien toimintaan.

Miehet kertoivat suhtautuvansa tulevaan positiivisin mielin.

– Täytyy muistaa sellainen asia, että jatkoaikalupien viimeisen tunnin aikana myytiin Suomessa saman verran alkoholia kuin Alko myy viidessä minuutissa, Raunio toteaa.

Laadukkaat tuotteet kysyttyjä myös yökerhoissa

Lähetyksessä keskusteltiin myös suomalaisesta juomakulttuurista ja siitä, millaiseen suuntaan suomalainen juomakulttuuri on vuosien saatossa kehittynyt. Miesten mukaan ravintolakäyttäytyminen on menossa koko ajan parempaan suuntaan, ja sana "sivistys" kuvaa nykytilannetta heidän mukaansa todella hyvin. 

– Sanoisin että ravintolaan tulevat ihmiset ovat nykypäivänä yhä enemmän tuotetietoisempia, ja osataan vaatia laadukkaita tuotteita, Pyysing kertoo.

Jopa yökerhopuolella pienpanimoiden tuotteet ovat Raunion mukaan todella kysyttyjä. Asiakkaat haluavat erilaisia cocktaileja ja niitä arvostellaan netissä.

– Nuoret aikuiset on fiksumpia kuin 70-luvulla syntynyt ikäluokka, Raunio toteaa.

– Yökerhopuolella laatu on korvannut määrän. Milleniumit eivät edes tiedä, mitä lärvilautanen tarkoittaa, Raunio lisää.

Videolta selviää muun muassa se, millaisia haasteita muuttunut alkoholilaki, mutta myös muuttunut juomakulttuuri asettaa ravintoloiden ja baarien henkilökunnalle. Katso koko haastattelu artikkelin alusta. 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme