Mainos
Mainos

”Lihaksia ei tehdä juomilla, vaan treenillä” – teolliset proteiinijuomat turhia?

Nykyään on hyvin trendikästä kävellä proteiinijuoma kädessä lähestulkoon paikassa kuin paikassa, mutta onko näitä juomista todella mitään hyötyä? Ravitsemusterapeutti Merja Kiviranta-Mölsä kertoo Makuja.fi:n lukijoille.

Terveelliset elämäntavat ja salilla käyminen ovat suomalaisten suosiossa. Useimpien kädessä heiluu proteiinijuomia, mutta ovatko nämä juomat todella tarpeellisia? Ravitsemusterapeutti Merja Kiviranta-Mölsän mukaan proteiinijuomat ovat suositeltavissa ainoastaan optimoidusti treenaaville urheilijoille. Muutoin urheilullista elämäntapaa noudattavien henkilöiden ei tarvitse juoda näitä proteiinijuomia.

– Proteiinia saadaan monista ruoka-aineista, joten kenenkään ei ole pakko juoda näitä teollisesti kehitettyjä juomia, Kiviranta-Mölsä kertoo.

– Tavisten kannattaa keskittyä siihen, että he hiovat ruokavalion muutoin kuntoon. Heillä ei luultavasti ole ihan viiden minuutin päälle, saavatko he sen proteiinin heti.

”Niillä juomilla ei tehdä lihaksia, vaan treenillä”

Kiviranta-Mölsän mielestä harrastelijatreenaajat saavat takuulla tarpeeksi proteiineja oikeasta ravinnosta. Ravitsemusterapeutin mielestä harrastelijaurheilijat nauttivat näitä palautusjuomia aivan liikaa.

– Suomessa näiden proteiinijuomien lipittely on mennyt hieman yli. Jos esimerkiksi käy salilla pari kertaa viikossa, niin proteiinijuomien juominen ei ole kovinkaan tarpeellista.

– Proteiinijuomat ovat siinä tapauksessa melko käteviä, jos esimerkiksi kotimatka on pitkä ja ruoanlaitto on kotona vielä aloittamatta, Kiviranta-Mölsä kertoo.

Proteiinijuomia juovat harrastelijaurheilijat saattavat arvella, että heidän lihaksistonsa kasvaa ällistyttävän nopeasti, jos he juovat niitä tarpeeksi. Tämä ei kuitenkaan ole asianlaita.

– Niillä juomilla ei tehdä lihaksia, vaan treenillä, ravitsemusterapeutti kertoo.

Kiviranta-Mölsä muistuttaa, että ravitsemusasioissa on otettava kokonaisuus huomioon. Proteiinijuomia voi ottaa osaksi ruokavaliota, mutta tällöin se on huomioitava muussa ravinnonsaannissa. Etenkin harrastelijatreenaajien kannattaa hioa oma ruokavalio kuntoon ja saada tarpeelliset ravintoaineet oikeasta ravinnosta, eikä proteiinijuomista.

Ira Juvonen, ira.juvonen(a)mtv.fi

Makuja-sivuston Facebook-fanina luet ensimmäisenä keittiömaailman kuumimmat uutiset, saat ruokablogaajien sekä huippukokkien reseptit ja voit osallistua herkullisiin kilpailuihin! 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme