Mainos
Mainos

Lihottaako illalla syöminen? Tutkijat eivät pääse yhteisymmärrykseen

Lihottaako iltasyöminen? Tutkijat eivät näytä pääsevän asiasta yksimielisyyteen. 

Men's Health -sivuston mukaan kahdeksasta tärkeimmästä tutkimuksesta neljä kehottaa syömään suurimman osan kilokaloreista aikaisin päivällä, kolme puoltaa iltasyömistä ja yhden mukaan kaloreiden syömisajankohdalla ei ollut väliä. 

Moni asiantuntijoista sen sijaan näyttäisi olevan sitä mieltä, ettei syömisajankohdalla ole väliä, vaan päivän kokonaiskulutuksella ja kalorinsaannilla. 

– Kalori on kalori, toteaa ravitsemusneuvoja ja ravitsemustieteilijä Alan Aragon Men's Health -sivuston haastattelussa. 

Hänen mukaansa kulutat energiaa päivän mittaan usein eri tavoin liikkumalla, mutta kulutat myös levossa ollessasi. 

– Jopa silloin kun nukut, kulutat energiaa, jotta kehosi pitää sinut hengissä, Aragon sanoo. 

Päivän mittaan kehosi myös joko kuluttaa tai varastoi rasvaa. Jos katsotaan rasvanpolton suurta kuvaa siinä on kyse kulutuksen ja varastoinnin tasapainosta. Jos kulutuksesi on 2 000 kilokaloria ja syöt sen verran vuorokaudessa, painosi ei nouse tai laske.  

– Energiaa ei tulee lisää mistään tai se ei katoa minnekään, Aragon sanoo. 

Jos siis syöt suuren aterian illalla, menet nukkumaan ja jätät aamupalan väliin, kehosi käyttää aamulla illalla syömäsi aterian. Se siis varastoi kalorit ja kuluttaa ne myöhemmin. Jos taas syöt aamulla, kehosi ei varastoi kaloreita, vaan ottaa ne heti käyttöön.

Tyhjällä vatsalla liikkumista kehotetaan usein suosimaan, mikäli laihtuminen on mielessä. Se voikin olla järkevää, sillä mikäli lähdet liikkeelle tyhjällä vatsalla, kehosi käyttää varastoimaansa rasvaa energiana, eli käytännössä polttaa enemmän rasvaa. 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme