Mainos
Mainos

Lihottavatko banaanit? Hämmentävät ruokamyytit elävät

Painonpudotukseen on jokaisella oma vinkkinsä, mutta osa ohjeista on tuulesta temmattuja tai ainakin hieman hakoteillä. Lue, mitkä neuvot eivät ole täysin paikkansa pitäviä.

Painonpudotukseen on olemassa monia "nopeita ratkaisuja". Milloin kehotetaan hylkäämään hiilihydraatit ja milloin usutetaan siirtymään vahärasvaisiin tuotteisiin. Lukuisat säännöt asettavat myös rajoitteensa: älä syö valkoisia ruokia, pidättäydy kahvista ja syö vain omenoita.

Asioita, joita laihduttajan tulisi tehdä tai olla tekemättä on loputtomasti. Mistä sitten tietää, mikä pitää paikkansa ja mikä ei?

Salaatit ovat paras vaihtoehto?

Vain koska caesar-salaatissa on hieman salaatinlehtiä, ei tee siitä vielä terveellistä. Salaatit ovat hyvä lounasvaihtoehto, mutta valmiit, kaupasta ostettavat salaatit voivat myös sisältää runsaasti rasvaa – etenkin jos samaan salaattiin on ympätty pähkinöitä, juustoa, kastiketta ja avokadoa.

Vinkki: Tee oma salaattisi rasvattoman kastikkeen kera.

Pähkinät lihottavat?

Erään tutkimuksen mukaan kourallinen manteleita voi jopa edistää painonpudotusta, nopeuttaa aineenvaihduntaa ja madaltaa kolesterolia. Vaikka pähkinöissä on paljon rasvoja – hyviä sellaisia –, niissä on myös paljon proteiineja, jotka saavat olon tuntumaan kylläiseltä nopeasti ja pidempään.

Vinkki: Lisää huoletta reilu puoli desiä raakoja pähkinöitä, kuten manteleita, cashew-pähkinöitä ja saksanpähkinöitä, päivittäiseen ruokavalioosi.

Vähärasvainen on parasta?

Varo ruokia, jotka ovat vähärasvaisia tai rasvattomia. Vaikka niissä olisikin vähän rasvaa, rasvan puute on yleensä korvattu sokerilla, joten niissä voi olla yhtä monta kilokaloria kuin täysrasvaisissa versioissakin.

Vinkki: Lue etiketit huolella. Tarkista sekä rasvapitoisuus että kokonaiskalorimäärä. Tarkista myös, paljonko tuotteessa on suolaa ja sokeria.

Vihreä tee on pahasta?

Erään amerikkalaistutkimuksen mukaan päivittäinen vihreän teen nauttiminen vähensi kehon rasvaa ja auttoi madaltamaan kolesterolia. Vihreä tee auttaa vähentämään sokerinhimoa ja säätelemään ruokahalua.

Vinkki: Kun makeanhimo iskee, juo kupillinen vihreää teetä.

Hiilihydraatit sopivat mihin vuorokauden aikaan hyvänsä?

Ei ole suositeltavaa jättää leipää ja pastaa kokonaan pois ruokavaliosta, mutta hiilihydraattien vähentäminen ilta-aikaan auttaa todennäköisesti painonpudotuksessa.

Vinkki: Paras aika päivästä nauttia hiilihydraatit saattaa olla aamupalalla, koska saat energiaa koko päiväksi. Syö kuitenkin vain täysjyvätuotteita ja vältä valkoista leipää.

Saadaksesi hyvän alun laihdutukselle pitäisi paastota?

Radikaali ruoan rajoittaminen on huono idea, sillä keho luulee nälkiintyvänsä ja hidastaa aineenvaihduntaa. Näin paino ei myöskään putoa.

Vinkki: Naisille, jotka yrittävät pudottaa painoaan, 1 200 kilokaloria päivässä on sopiva määrä. Jos kilojen kariseminen jumiutuu, voi tästä vielä kokeilla ottaa noin 190 kilokaloria pois.

Painojen nostelu saa aikaan vain lihasmassaa – se ei laihduta?

Painoilla treenaaminen auttaa tekemään kehosta kiinteämmän ja kyllä – hoikemman. Ja mitä enemmän sinulla on lihaksia, sitä enemmän kaloreita poltat, jopa lepotilassa.

Vinkki: Sykettä nostavan liikunnan lisäksi yritä saada viikkoosi mahtumaan 2–3 painonnostokertaa lisätäksesi lihasmassaasi.

Kahvi ei tee hyvää?

Kahvista on tehty tutkimuksia suuntaan jos toiseenkin, mutta lukuisat niistä ovat todenneet kahvin olevan täynnä antioksidantteja, estävän masennusta, parantavan treenausta ja palautumista ja jopa suojaavan Parkinsonin taudilta, diabetekselta ja joiltain syöviltä.

Vinkki: Muista, että kofeiini on addiktoivaa, joten nauti kahvia kohtuudella. 1–2 kuppia päivässä riittänee.

Jotkut ruoat, kuten selleri, polttavat rasvaa?

Mikään ruoka ei taianomaisesti sulata rasvaa pois. Ruoat, kuten selleri ja greippi, ovat vähäkalorisia, mutta eivät kokonaan kalorittomia.

Vinkki: Lisää selleriä esimerkiksi salaatteihin, mutta älä luota sen laihduttavaan voimaan. Liiku ja syö muutoinkin terveellisesti.

Banaanit lihottavat?

Kuudessa banaanissa on yhtä pizzasiivua vastaava määrä kilokaloreita. Keskikokoinen banaani on hvyä kuidun, magnesiumin ja kaliumin lähde. Se on myös rasvaton ja se sisältää B6-vitamiinia, joka tehostaa immuunijärjestelmää ja auttaa muodostamaan punasoluja.

Vinkki: Laita banaania muroihin tai syö sellainen välipalana. Vältä kuivattuja banaanilastuja, sillä niihin on lisätty rasvaa ja sokeria, joten ne ovat täynnä kilokaloreita.


(MTV3)

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot