Mainos
Mainos

Lisää makua ruokaan ilman suolaa – poimi vinkit!

Suolan vähentäminen ruokavaliossa voi vähentää turvotusta, auttaa laskemaan verenpainetta ja edistää sydämen terveyttä. Poimi vinkit siihen, kuinka ruokaan saa makua myös ilman suolaa!

Moni käyttää suolaa etenkin arkena hyvin rutinoituneesti. Yksinkertaiset kikat voivat auttaa vähentämään suolan määrää arkiruoassa huomattavasti.

Happo

Lisäämällä happoa ruokaan esimerkiksi sitrushedelmien mehun muodossa voi vahvistaa ruoan luontaisia makuja. Sitruksen hapan maku kirkastaa ruoan makuja ilman suolan negatiivisia terveysvaikutuksia.

Sitrushedelmien kuori

Myös sitrushedelmien kuorten raastaminen ruokaan tuo kaivattua makua. Kuorta voi lisätä ruokaan esimerkiksi valmistamisen jälkeen raikastukseksi.

Tuoreet yrtit

Tuoreet yrtit tuovat ruokaan paljon makua. Suolaan verrattuna yrttien maku on hyvin raikas.

Basilika on etenkin italialaisesta ruoasta tuttu yrtti, joka sopii etenkin salaatteihin, pastaan ja pizzaan suolan korvikkeeksi.

Timjami on vahva yrtti, joka sopii suolaa korvaamaan esimerkiksi paahdettujen kasvisten kanssa tai kanaruokiin.

Minttu on erityisen raikas yrtti, jota kannattaa kokeilla esimerkiksi salaateissa, kokojyvälisukkeissa, pastan kanssa tai hedelmäsorbetin mausteena.

Tilli voi korvata osan suolasta esimerkiksi lohiruoissa, porkkanoissa sekä uusien perunoiden joukossa.

Ruohosipuli sopii erinomaisesti suolan korvikkeeksi esimerkiksi perunoita, keittoja ja liharuokia maustamaan.

LUE MYÖS:

Lähde: Health.com, Healthydinefinger.com

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme