Mainos
Mainos

Litteämpi vatsa ja tehoa rasvanpolttoon – näitä hiilareita kannattaa syödä

Kaikkia hiilihydraatteja ei missään nimessä kannata jättää ruokavaliostaan, vaikka toiveena olisikin laihtuminen.

Jokainen ihminen tarvitsee ruokavalioonsa hiilihydraatteja saadakseen energiaa. Hiilihydraatit ovat tärkeitä myös painonpudottajille, vaikka monet pyrkivätkin välttelemään niitä viimeiseen asti laihtumisen toivossa.

Ruokavaliosta on toki fiksua jättää pois ylimääräiset sokerit, mutta tietynlaiset hiilihydraatit voivat jopa tehostaa painonpudotusta ja rasvanpolttoa.

Vältä turvotus, suosi kuitua!

Valitse lautasellesi ravintotiheitä ja kuitupitoisia hiilihydraatteja. Näitä raaka-aineita syömällä vältät ylimääräisen turvotuksen ja pysyt kylläisenä pidempään:

1. Ohra
1,2 desilitraa keitettyä ohraa sisältää 97 kilokaloria, 22 grammaa hiilihydraatteja sekä 3 grammaa kuituja.

Ohra on tehokas ruoka hillitsemään nälkää ja tasoittamaan verensokeria. Valitse kokojyväohraa, jolloin saat entistä enemmän hyviä ravinteita.

2. Herneet
1,2 desilitraa keitettyjä herneitä sisältää 67 kilokaloria, 12,5 grammaa hiilihydraatteja ja 4,5 grammaa kuitua.

Yhdestä herneannoksesta saat 12 prosenttia päivittäisestä sinkkitarpeestasi. Sinkki auttaa paitsi ehkäisemään flunssaa myös hillitsemään nälkää.

3. Pavut
1,2 desilitraa mustia ja vähäsuolaisia purkkipapuja sisältää 109 kilokaloria, 20 grammaa hiilihydraatteja ja 8 grammaa kuitua.

Pavunsyöjillä on tutkitusti 23 prosenttia pienempi riski keskivartalolihavuuteen. Myös riski ylipainoon on pienempi, selviää The Journal of the American College of Nutrition -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa.

Eri papulaadut sisältävät hieman eri määriä kuitua, mutta kaikkia kannattaa lisätä ruokavalioon, sillä ne ovat myös hyviä proteiinin ja raudan lähteitä.

4. Kaura
1,2 desilitraa kypsentämätöntä kauraa sisältää 153 kilokaloria, 27 grammaa hiilihydraatteja ja 4 grammaa kuitua.

Puolet kauran sisältämästä kuidusta on niin sanottua liukenevaa kuitua, joka pitää vatsan kylläisenä pidempään ja nälän kurissa. Tutkimuksen mukaan liukeneva kuitu auttaa myös vähentämään kehon viskeraalista rasvaa.

Herkutteluun: Popcornit
7 desilitraa ilman öljyä kypsennettyjä popcorneja sisältää 93 kilokaloria, 19 grammaa hiilihydraatteja sekä 3,5 grammaa kuitua.

Kun kaipaat pientä suolaista herkkupalaa, valitse popcornit rasvaisten perunalastujen sijaan. Popcornit tarjoavat hyviä ravintoaineita, hillitsevät nälkää ja voivat näin ollen myös auttaa painonhallinnassa. Ja usko tai älä: 7 desilitraa popcorneja vastaa kalorimäärältään yhdeksää kappaletta tavallista perunalastua.

Lähde: Fitsugar

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme