Mainos
Mainos

Long Kyrö! Supersuosittu Napue Gin saa yllättävän seuraajan – "onko tässä maailman paras lonkero?"

Kun maailman parhaana palkittuun Napue Giniin lisätään karpalomehua ja rosmariinia, syntyy Long Kyrö, uusi karpalo-rosmariinilonkero.

Suomalaiset rakastavat lonkeroa niin, että se on noussut lähes kansallisjuoman asemaan.Alkon myydyin alkoholijuoma onkin vuodesta toiseen Hartwallin Original Long Drink -lonkero.

Lonkerovalikoimaan saadaan tänä keväänä lisäväriä, kun kaksi pientä toimijaa, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas ja pohjalainen Kyrö Distillery lanseeraavat yhteisen karpalo-rosmariinilonkeron, Long Kyrön.

Uutuuslonkerossa käytetään maailman parhaana palkittua Napue Giniä, karpalon maku saadaan aidosta karpalomehusta. Juoman valmistaa ja pullottaa Laitilan Wirvoitusjuomatehdas.

– Viime syksynä tapasimme Laitilan kanssa ja aloimme miettiä, että olisi mahtavaa kokeilla tehdä jotain, joka olisi ikään kuin craft-versio lonkerosta, Kyrö Distilleryn brändistä vastaava Mikko Koskinen kertoo.

– Ajatuksena on ollut luoda sellainen lonkero, jota pystyisi nauttimaan samaan tapaan kuin craft-oluita, ikään kuin salonkikelpoinen lonkero.

Long Kyröä on saatavilla ravintoloista 1.4. lähtien. Alkon valikoimiin se tulee 11.7. Kaupoissa tuotetta ei kuitenkaan nähdä, sillä nykyisen alkoholilainsäädännön puitteissa kaupoissa saa myydä vain käymisteitse valmistettuja juomia.

Rehellistä hifistelyä

Tuotekehittelyssä pyrittiin luomaan juoma, jonka maut ovat mahdollisimman aitoja.

– Meillä firmassa ajatuksena on, että kaikki perustuu niin sanottuun rehelliseen hifistelyyn, eli tehdään sellaisista raaka-aineista, että jokainen raaka-aine maistuu omalta itseltään.

Long Kyrössä maistuvat kaikki Napue Ginin sisältämät 16 yrttiä, joista vahvimpana nousee esiin rosmariini. Karpalomehuun on lisätty vain vähän sokeria, joten juoma on kuivempi kuin tavalliset lonkerot.

– Long Kyrö poikkeaa selkeästi muista lonkeroista nimenomaan sillä, että se pohjagini maistuu paljon enemmän ja jälkimaku on pidempi.

Tuotteen keulakuvaksi yllättäen Aira Samulin

Long Kyrö Aira Samulin

Koskinen kertoo, että Long Kyröllä halutaan tuoda väriä ja piristystä lonkeromaailmaan ja suomalaiseen juomakulttuuriin. Väriä harmauteen tuo myös Long Kyrö -kasvoksi valittu Aira Samulin.

– Aira Samulinin valikoituminen kuvan malliksi oli osaltaan sattumaa. Olimme miettineet minkälaisen, mahdollisimman hyvin sekä Long Kyröä että Kyrö Distilleryä kuvaavan kuvan ottaisimme. Joku mainitsi, että Aira elämänasenteensa ja punaisten hiustensa puolesta toimisi erinomaisesti. Pian tämän jälkeen törmäsin Airaan sattumalta Bulevardin apteekissa ja mainitsin ideasta. Aira oli välittömästi myyty.

Palkitun ginin kysyntä räjähti Suomessa

Kyrö Distilleryn Napue Gin valittiin viime vuonna International Wine and Spirits Competitionissa maailman parhaaksi giniksi gin toniciin. Voiton jälkeen kysyntä lähti nousuun sekä Suomessa että kansainvälisillä markkinoilla.

Tiesitkö? Alkon ylivoimaisesti myydyin panimotuote ja samalla koko Alkon myydyin alkoholijuoma on Hartwallin Original Long Drink -lonkero. Vuonna 1952 Helsingin Olympialaisiin lanseerattu tuote on niittänyt menestystä myös maailmalla.

– Suomessa kysyntä on räjähtynyt ja muualla maailmassa se on ollut jatkuvassa nousussa, mutta siellä ei tapahtunut sellaista samankaltaista räjähdystä, mikä on tosi hyvä, koska silloin me olisimme olleet todella kovassa pulassa.

Vasta kuukausi sitten Kyrö Distillery sai tuotettua giniä niin paljon, että sitä oli hetken aikaa varastossakin. Sitä ennen aina uuden erän valmistuttua pullot lähtivät samantien maailmalle.

– Nyt on hiukan helpompi tilanne, mutta se ei johdu siitä, että kysyntä olisi vähentynyt, vaan meidän tuotantokapasiteetti on noussut nopeammin kuin kysyntä on kasvanut.

Vaikka voitosta tulee kesällä kuluneeksi jo vuosi, Napuen suosio ei näytä laantuvan.

– Kysyntä on ollut vähän kuin pohjalainen kevättulva. Siinä vaiheessa kun vaikuttaisi siltä, että tulvahuippu olisi jo saavutettu, se on pikkuhiljaa jatkanut nousuaan.

Katso videolta täydellisen gin tonicin salaisuus ja Kyrö Distillery Companyn Miika Lipiäisen ja Jouni Ritolan haastattelu.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme