Mainos
Mainos

Loppuuko työpuhti jo lounaan jälkeen? 6 syytä iltapäiväväsymykseen

Jos työtehosi hiipuu aina lounaan jälkeen, nämä asiat voivat olla sen takana. 

Ruoka ei ole vain ruokaa, vaan se on energiaa, joka auttaa sinua jaksamaan läpi päivän. Jos työtehosi tippuu puoleen aina lounaan jälkeen, ongelmasi voi olla jokin seuraavista. 

1. Jätät aamupalan väliin

Eikö aamupala maistu, tai eikö sille ole aikaa? Aamupala on tärkeä jaksamisesi kannalta, sillä se vaikuttaa energiatasoosi läpi päivän. Vaikka päivän aloittaminen tyhjällä vatsalla tuntuisi hyvältä idealta aluksi, olet lounasaikaan jo niin nälkäinen, että ahmit, eikä se taatusti tee energiatasollesi hyvää. 

Lisäksi aamiaisen laadulla on väliä. Cardiffin yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan koululaiset, jotka söivät aamulla terveellisen ja monipuolisen aterian menestyivät opinnoissaan paremmin kuin lapset, jotka söivät nopeasti verensokeria nostavia, epäterveellisiä ruokia, kuten sipsejä tai makeisia. Tutkimukseen osallistui 5 000 9–11-vuotiasta lasta. 

2. Syöt liian raskaan lounaan

Helpoin vaihtoehto nopeaksi lounaaksi on usein hyvin hiilihydraattipitoinen – täytetty sämpylä, hampurilainen tai vaikkapa pala pizzaa. Runsas hiilihydraattien saanti kuitenkin väsyttää ja vetää mielen matalaksi. 

– Aivot toimivat tehokkaimmin, kun glukoosia on veressä noin 25 grammaa, eli noin yhden banaanin verran, kertoo aivotutkija Leigh GibsonBusiness Insider -lehden haastattelussa. 

Hitaat hiilihydraatit, kuten täysjyvä, hedelmät ja kasvikset, ovat Gibsonin mukaan hyvä pohja aterialle. 

3. Jätät lounaan väliin

Syömättä jättäminen ei edelleenkään ole fiksu idea ja ei – kahvin kittaaminen nälän tyrehdyttämiseksi ei myöskään kannata. Jotta aivosi toimivat tehokkaasti, tarvitset tasaisen verensokerin ja ainoa keino sen saavuttamiseen on syödä terveellinen, monipuolinen lounas. 

4. Juot liikaa kahvia

Moni paikkaa energiavajetta kahvin avulla, mutta vaikka runsas kofeiinin saanti voi virkistää, se tekee sinusta myös huolimattomamman. Lisäksi liiallinen kofeiini tekee olostasi hermostuneen, ärtyisän ja sekavan – ja yhdistettynä nälkään se vielä kaiken kukkuraksi saa vatsasi kipeäksi. 

Medical Daily -sivustolla julkaistun tutkimuksen mukaan kofeiini stimuloi paitsi aivoja, myös keskushermostoa vaikuttaen lihaksiin, sydämeen ja motoriikkaan. 

5. Et juo tarpeeksi vettä

Nestevaje voi olla yllättäen monen oireen takana, muun muassa väsymyksen, sekavan olon ja muistihäiriöiden takana. Jo pienikin nestehukka voi vaikuttaa virkeystasoon ja mielialaan. 

Vettä olisi hyvä juoda päivässä 1–1,5 litraa, joten ehkä voisit jatkossa vaihtaa iltapäiväkahvisi vesilasilliseen?

6. Annat periksi iltapäivän sokerihimolle

Iltapäivällä se iskee – karkkipussi laukun pohjalla muistuu mieleen ja työpaikan makeisautomaatti näyttää entistäkin houkuttelevammalta. 

Sokeriset ruoat nostavat nopeasti verensokeria, mikä vaikuttaa aluksi oloosi positiivisesti, mutta tuo ikävän sokerikrapulan tullessaan, sillä olet nopeasti päiväunien tarpeessa.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme