Mainos
Mainos

Löytyy lähes jokaisen aamiaiselta – nämä ruoat saavat sinut entistäkin nälkäisemmäksi

Kurniiko vatsasi vaikka aamiaisesta on vain muutama tunti aikaa? Syynä voi olla nälkää entisestään kiihdyttävä aamupala. 

Monet meidän suosimistamme aamupalatuotteista tekevät meistä kylläisen sijaan entistäkin nälkäisempiä. Keho ei aina hyödynnä näitä ruokia polttoaineena, vaan varastoi ne helposti rasvaksi.

Moni varmasti tietää, että esimerkiksi leivokset ja muut herkut eivät pidä nälkää, mutta olisitko uskonut samaa esimerkiksi jogurtista? Nämä arkiset elintarvikkeet voivat syynä vatsasi murinaan.

Rasvaton jogurtti

Jogurtti kuulostaa fiksulta aamupalavaihtoehdolta. Saat siitä paljon proteiinia, kalsiumia ja ruoansulatukselle hyödyllisiä bakteereita. Kulhollinen rasvatonta jogurttia ei kuitenkaan täytä vatsaasi yhtä hyvin kuin voisi luulla. Valitse rasvattoman jogurtin sijaan tavallista, kaksi prosenttista kreikkalaista versiota ja nälkä pysyy kauemmin kurissa.

Kreikkalainen jogurtti sisältää terveellistä rasvaa jonka on todettu tehostavan myös kehon omaa rasvanpolttoa. Jos maku tuntuu liian hapokkaalta, lisää joukkoon hieman hunajaa. Myös rasvattomasta jogurtista saa helposti heiman täyttävämpää lisäämällä joukkoon rapeita saksanpähkinöitä. 

Hedelmät

Olet varmasti kuullut, että hedelmät kannattaa nauttia kokonaisina mehun sijaan. Näin vältyt turhilta sokereilta ja lisäaineilta, ja saat samalla aimo annoksen kuitua. Tämä voi olla ravitsemuksellisesti totta, mutta hedelmät eivät tukahduta ruokahalua, vaan päinvastoin. Hedelmät ovat nimittäin täynnä hedelmäsokereita, jotka kiihdyttävät ruokahalua entisestään.

Valitse hedelmien sijaan aamiaisellesi keitettyjä kananmunia. Ne ovat täynnä terveellisiä rasvoja ja proteiinia, ja pitävät tutkitusti sinut kylläisenä pidempään kuin hiilihydraattipitoiset hedelmäannokset.

Täysjyväleipä ja murot

Kokojyväleipä kuulostaa terveelliseltä vaihtoehdolta, mutta itseasiassa tämä leipä nostaa verensokeria jopa enemmän kuin suklaapatukka. Se kuulostaa hullulta, mutta on totta. Nopea insuliinitason nousu voi johtaa painonnousuun ja aiheuttaa muitakin terveydellisiä ongelmia.

Sama tapahtuu myös muroissa. Tämän lisäksi on todettu, että kuivat aamiaishiutaleet eivät pidä nälkää yhtä hyvin kuin vesipitoiset tuotteet, kuten kaurapuuro. Vaihda siis leipä ja murot keitettyyn kaurapuuroon ja tunne olosi kylläiseksi pidempään.

Smoothiet

Smoothiet sisältävät paljon terveellisiä ainesosia, mutta jos haluat pysyä kylläisenä, valitse pureskeltavia tuotteita. Tutkimukset osoittavat, että kehomme ei reagoi nestemäiseen ruokaan yhtä hyvin kuin kiinteisiin elintarvikkeisiin. Kasvisten juominen voikin siis johtaa siihen, että tulet syömään päivän aikana enemmän kaloreita kuin normaalisti.

Jos et halua nauttia ainesosia sellaisenaan vaan rakastat juotavia aamupaloja, nauti juomasi sen sijaan lusikalla kulhosta. Hidas syöminen antaa elimistölle aikaa laukaista kylläisyyden tunteen. Tällä tavalla voit lisätä joukkoon myös hyvää tekeviä siemeniä ja pähkinöitä.

Lähde: Cosmopolitan

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme