Mainos
Mainos

Löytyyhän tämä mauste jo hyllystäsi? Uskomattomat terveysvaikutukset

Maustekurkumasta saatava kurkuma on terveyshyödyistään tunnettu mauste. Lue, mitkä ominaisuudet tekevät kurkumasta maustehyllysi suosikin!

Kurkuma on keskeinen mauste monissa pakistanilaisissa, intialaisissa, persialaisissa ja thaimaalaisissa ruoissa. Lue, mitkä seikat muun muassa puoltavat sitä, että kurkuma kannattaa ottaa osaksi omaa ruokavaliota.

1. Kurkuman ja kukkakaalin yhdistelmän on osoitettu estävän eturauhassyöpää ja estävän jo olemassa olevan eturauhassyövän kasvua.

2. Kurkuman on hiirikokeilla osoitettu estävän rintasyövän leviämistä.

3. Kurkuma saattaa estää melanoomaa ja hävittää jo olemassa olevat melanoomasolut.

4. Vähentää riskiä sairastua lapsuusajan leukemiaan.

5. Kurkuma on luonnollinen maksan puhdistaja.

6. Kurkuma saattaa estää tai hidastaa Alzheimerin taudin edistystä. Epidemiologit spekuloivat, että päivittäin syödyt – ja kurkumaa sisältävät – curry-ruoat Intiassa saattavat selittää sen, miksi maassa on yllättävän vähän Alzheimerin tautia sairastavia. 70–79-vuotiaiden intialaisten keskuudessa on vähemmän kuin neljäsosa tautia sairastavaa verrattuna Yhdysvaltoihin.

7. Kurkumalla on vahvoja tulehduksia estäviä ominaisuuksia, jotka toimivat yhtä hyvin kuin monet tulehduslääkkeet – ilman sivuvaikutuksia.

8. Kurkumasta saattaa olla hyötyä rasva-aineenvaihdunnassa ja painonhallinnassa. 

9. Kiinalaisessa lääketieteessä kurkumaa on pitkään käytetty masennuksen hoidossa.

10. Alustavan itävaltalaistutkimuksen mukaan kurkuma saattaa viivyttää maksavaurioita, jotka voisivat muuttua kirroosiksi.

11. Kansas Cityn yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan tiettyjen mausteiden, kuten kurkuman, lisääminen lihaan voi vähentää heterosyklisten amiinien – eli sellaisten karsinogeenisten yhdisteiden, joita syntyy lihaa grillattaessa, keitettäessä tai paistettaessa – muodostumista jopa 40 prosentilla.

Käytä kurkumaa näin:

1. Mausta ruoka: Lisää kurkumaa liki pitäen mihin vain, paitsi jälkiruokiin. Se tuo ruokiin uuden maun ja runsaasti terveyshyötyjä. Voit käyttää kurkumaa tuomaan piristystä kypsennettyihin vihanneksiin, kananmuniin ja liharuokiin. Voit lisätä sitä myös keitinveteen keittäessäsi esimerkiksi pastaa, riisiä tai keittoa.

2. Juo teenä: Kiehauta litra vettä. Lisää teelusikallinen jauhettua kurkumaa ja anna kiehua hiljalleen kymmenen minuuttia. Siivilöi tee ja lisää hunajaa ja/tai sitruunaa.

Kokeile myös tätä reseptiä:

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme