Mainos
Mainos

Lukuisia terveyshyötyjä: Ota pavut osaksi ruokarutiinejasi

Papuja on tänä päivänä tarjolla lukuisia eri lajikkeita mustista vihreisiin ja kidneypavuista valkoisiin papuihin. Ota selvää, mitä kaikkia terveyshyötyjä pavuilla on!

Pavut ovat oikeita terveyspommeja, jotka olisi hyvä ottaa osaksi terveellistä ruokavaliota. Fox News -sivuston ravitsemusasiantuntija Cynthia Sass listasi terveysvaikutuksia, joista papuja syömällä voi parhaimmillaan nauttia.

Paljon kuitua

Pavut sisältävät paljon kuitua, joka auttaa muun muassa näläntunteen hallinnassa. Kuitupitoisuutensa vuoksi pavut voivat auttaa hallitsemaan napostelua.

Auttaa painonhallinnassa

Sen lisäksi, että pavuissa on vatsaa täyttävää kuitua, niissä on paljon proteiinia, joka on toinen mielihaluja taltuttava ravintoaine.

– Koska papujen proteiini ja kuitu hidastavat vatsan tyhjenemistä, tunnet olosi kylläisemmäksi pidempään ja näläntunteen palaaminen tapahtuu hitaammin, Sass sanoo.

Moni turvautuu lihaan proteiinia saadakseen ja useimmat eivät tajuakaan, että pavutkin ovat sitä täynnä. Jo reilussa desissä kypsennettyjä mustia papuja on melkein kahdeksan grammaa proteiinia. Pavut sopivat laihduttajalle myös siksi, että ne ovat vähärasvaisia.

Hellii ruoansulatusta

Runsaskuituisuutensa vuoksi pavut tekevät hyvää vatsan terveydelle ja etenkin ruoansulatukselle. Liukeneva kuitu pavuissa hidastaa ruoansulatusta, joka pidentää näläntunnetta. Liukenematon kuitu pavuissa sitä vastoin estää ummetusta.

Paljon rautaa

Papujen syöminen on hyvä alku raudanpuutteesta kärsivälle, mutta pavun sisältämä rauta ei kuitenkaan imeydy yhtä hyvin kuin lihan sisältämä rauta. Tähän auttaa papujen syöminen sellaisten ruokien kanssa, jotka sisältävät paljon C-vitamiinia. Kokeile papujen seurana vaikka paprikoita, parsakaalia tai tomaattia.

B-vitamiinien lähde

Monet papulajikkeet sisältävät tiamiinia, niasiinia, riboflaviinia, B6-vitamiinia ja folaattia eli sellaisia B-vitamiineja, jotka auttavat muuttamaan ruoan energiaksi, edistävät hyvää kolesterolia ja vähentävät tulehduksia. B-vitamiineja saat kalasta, täysjyvästä ja vihanneksistakin, mutta papujen lisääminen lautaselle on hyvä keino pitää elimistö vahvana.

Saattavat alentaa riskiä sairastua syöpään

Pavuissa on paljon antioksidantteja, jotka suojaavat vapaita radikaaleja vastaan. Vapaat radikaalit voivat vahingoittaa soluja ja johtaa jopa syöpään. Tutkimukset ovat todistaneetkin, että papujen syöminen vähentää syöpäriskiä – esimerkiksi erään tutkimuksen mukaan papujen syöminen ainakin kaksi kertaa viikossa vähentää naisten riskiä sairastua rintasyöpään. 

KOKEILE VAIKKA NÄITÄ RESEPTEJÄ:

Lähde: Fox News

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme