Mainos
Mainos

Luontaisesti gluteeniton superkasvi – käytätkö jo tätä terveyspommia?

Kvinoa ansaitsee kutsua itseään superruoaksi. Tämä gluteeniton kasvi on hyvä proteiinin lähde, joka sisältää myös runsaasti kuitua, ravintoaineita ja välttämöttömiä aminohappoja. Lue miten käytät kvinoaa helposti ja monipuolisesti ruoanlaitossa.

Kvinoa on luontaisesti gluteeniton, eli se sopii erityisen hyvin keliaakikoille. Ja vaikka et noudattaisikaan gluteenitonta ruokavaliota, kvinoa on terveellinen ja monipuolinen vaihtoehto korvaamaan riisin, perunan tai viljan. 

Keitä kvinoa ennen käyttöä. Käytä 1 dl kvinoaa ja 2 dl vettä per annos. Huuhtele kvinoa lämpimässä vedessä ja kaada se sitten kiehuvaan veteen. Anna kiehua kannen alla miedolla lämmöllä vartin ajan. 

Tee puuroa

Kvinoaa voi käyttää kaurahiutaleiden tapaan puuron valmistuksessa. Voit maustaa annoksen lempilisukkeillasi, kuten kanelilla, hedelmillä tai mehukeitolla. Tästä pehmeästä puurosta saat tuplasti enemmän proteiinia kuin kaurasta, ja lisäksi paljon ravintoaineita. Kvinoa pitää verensokerin tasaisena pitkään.

Lisää smoothieisiin

Voit lisätä kvinoaa minkä tahansa smoothie reseptin joukkoon. Kvinoa on maultaan neutraali, sekoittuu hyvin ja tekee juomasta pehmeän. Proteiinipitoisuus kasvaa ja pysyt kylläisenä pidempään. 

Paista lettuja

Voit käyttää kvinoaa lettujen ja pannukakun teossa jauhojen tilalla. Kvinoaletut sisältävät perinteistä reseptiä enemmän folaattia, kuitua ja proteiinia. Kokeile kvinoalettuja lounaaksi täyttämällä letut esimerkiksi paistetuilla kasviksilla ja juustolla.

Vaihtoehto korppujauhoille

Voit käyttää kvinoaa korppujauhojen tapaan, jolloin saat monista ruoista helposti sopivaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavalle. Kvinoa antaa esimerkiksi lihamurekkeella hyvän koostumuksen ja pähkinäisen maun. Voit käyttää kvinoaa myös terveellisemmän leivityksen teossa. 

Korvaa riisi

Annoksesta kvinoaa saat runsaasti rautaa, sinkkiä, folaattia, fosforia ja kaliumia. Koska kvinoa sisältää proteiinia 14 prosenttia painostaan, voit vähentää lihan määrää ruokavaliossasi ilman että ravintoaineiden saanti kärsii. Kokeile kvinoaa esimerkiksi täytetyissä vihanneksissa, piirakoissa ja salaateissa.


 LUE LISÄÄ:


Lähde: www.health.com


MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme