Mainos
Mainos

Luuletko olevasi nälkäinen? Lue ensin tämä!

Joskus olosi saattaa olla nälkäinen, vaikka olisitkin syönyt. Lue, mitkä ovat syyt, jotka saavat vatsasi kiljumaan nälästä – ja sinut sortumaan syömään!

Vatsasi yrittää jekuttaa jatkuvasti: se saattaa saada sinut luulemaan, että tarvitset ja haluat ruokaa, vaikka oikeasti näin ei ole. Lue, millaisia ovat syyt, joissa sinun ei oikeasti tarvitsisi syödä, mutta joiden vuoksi luultavasti kuitenkin sorrut mässäilemään.

Kärsit nestehukasta

Veden hörppiminen ei suoraan nopeuta painonpudotusta, mutta jos vedenjuonti unohtuu, saatat sekoittaa janon nälkään ja syödä täysin turhaan. Näin keräät myös ylimääräisiä kiloja helposti.

Katselet jatkuvasti ruokakuvia

Jos suosikkipuuhaasi on ruokakuvien selailu Instagramissa, olet pulassa. Journal of Neuroscience -lehdessä julkaistu tutkimus paljasti, että herkullisten ruokakuvien katselu aktivoi aivojen palkitsemiskeskuksen ja saattaa saada sinut syömään liikaa.

Toisen tutkimuksen mukaan samojen ruokakuvien katselu kerta toisensa perään voi kuitenkin vähentää kyseisen ruoan herkullisuutta ja pilata näin ruokahalun.

Et nuku tarpeeksi

Unenpuute saa ruoan näyttämään entistä houkuttelevammalta ja olon tuntumaan nälkäisemmältä. Silloin myös otat suurempia annoksia kuin yleensä. Ilmiöstä tehtiin tutkimus vuonna 2013.

Syöt liikaa sokeria

Vuonna 2011 tehty tutkimus paljasti, että liiallinen makeisten syöminen suistaa suoliston hormonitasapainon pois tolaltaan. Kun syöt liikaa herkkuja, ruokahalua hillitsevän leptiini-hormonin tuotanto hidastuu ja greliini-hormoni huijaa aivojasi luulemaan, että olet nälissäsi.

Happy Hour on ystäväsi

Erään tutkimuksen mukaan alkoholi vaikuttaa leptiinitasoihin ja saa sinut napostelemaan. Kannattaa myös huomioida, että alkoholin nauttiminen jo itsessään voi olla hyvinkin lihottavaa.

Stressaat tai odotat pian stressaantuvasi

Tuore tutkimus väittää, että jos stressaat jo valmiiksi jotain tulevaisuuden tapahtumaa, nälkäsi taso kasvaa greliini-hormonin piikkien vuoksi. Tämä vaikutus on vielä vahvempi, jos olet jo keskellä jotain stressaavaa tapahtumaa. Yritä siis stressin keskellä ymmärtää se, ettei sinun ole oikeasti nälkä.

Katsot televisiota

Kun seuraavan kerran liimaudut television ääreen katsomaan Salattuja elämiä, kannattaa herkut jättää keittiön kaappiin. Et pysty seuraamaan Pihlajakadun juonenkäänteitä ja samaan aikaan huomioimaan sitä, missä vaiheessa nälkätilanteesi on ja kuinka paljon todellisuudessa syöt. Näin ainakin väittää viime vuonna tehty, Nutrition-lehdessä julkaistu tutkimus, jonka mukaan ne ihmiset, jotka katsovat televisiota yli 120 minuuttia päivässä, tulevat nauttineeksi enemmän tyydyttynyttä rasvaa kuin muut.

Yritä siis ennen kaikkea oppia pois tavasta napostella ohjelmia katsellessa – tai varaa viereesi terveellisiä herkkuja, kuten porkkananpaloja.

Katso myös Kotipudottajat-sarjan jakso, jossa pohditaan oikeanlaisia annoskokoja:

Katsomo-video ei ole saatavilla

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme