Mainos
Mainos

Maailman terveellisimmät ruoat vuodelta 1947 – yllättääkö lista?

Amerikkalaisen luomuviljelyn isä James Irving Rodale listasi vuonna 1947 yksitoista ruokaa, jotka olivat asiantuntijan omien tutkimuksien perusteella maailman terveellisimpiä

Puhtaan ruoan puolestapuhujana tunnetuksi noussut James Irving Rodale perusti ajatusmaailmansa ympärille muun muassa oman luomufarmin sekä terveelliseen elämään keskittyneen lehtitoimiston.

Vuonna 1947 ilmestyneessä ensimmäisessä lehdessä Rodale esitteli oman Rodale-dieettinsä, jossa mies luetteli 11 maailman terveellisintä ruokaa. Kun listaa katsoo, voi todeta, että Rodale oli todella aikansa ravitsemusekspertti, sillä jopa 65 vuotta myöhemmin ainakin osa listan ruoista nostetaan vielä erilaisten tutkimusten perusteella terveysruoiksi.

1. Kala

– Tässä eläin, joka ei syö naudan lailla ruokia, jotka ovat myrkytetty kemikaaleilla. Kalat saavat ruokansa mineraalirikkaasta vedestä, Rodale totesi vuonna 1947.

Kalan terveyshyödyt tunnetaan tänäkin päivänä, vaikkakin monet vesistöt ovat saastuneet ja eivät ehkä sisällä enää samalla lailla terveellisiä mineraaleja. Kalat sisältävät muun muassa runsaasti hyviä omega-3 -rasvahappoja.

Hyviä ja terveellisiä kalavalintoja voi etsiä esimerkiksi WWF:n Kalaoppaasta.

2. Merilevä

– Merilevä sisältää runsaasti kaliumia ja sen uskotaan parantavan muun muassa heinäkuumeen. Levää syödään runsaasti Aasian maissa, Rodale kirjoitti.

Merilevää kannattaakin syödä sen ravintoarvojen vuoksi. Levä sisältää runsaasti mineraaleja ja hivenaineita sekä vitamiineja kuten karoteenia ja B12-vitamiinia. Rasvaa merilevässä on vain 1-5 prosenttia ja erityisesti punalevä sisältää runsaasti hyviä rasvahappoja, joita yleensä saadaan vain kalasta.

3. Sienet

– Sienet kasvavat orgaanisessa ympäristössä ilman tuholaisaineita. Sienissä on myös paljon rautaa ja proteiinia.

Nykypäivänä sienien tiedetään olevan hyväksi muun muassa kehon immuunijärjestelmälle ja joidenkin sienien väitetään suojaavan muun muassa rintasyövältä. Terveyshyödyt saadakseen kannattaa itse suunnata metsään poimimaan sieniä, eikä ostaa teollisesti kasvatettuja versioita.

4. Kookos

– Kookoksesta saa paljon hyviä rasvoja ja hiilihydraatteja. Kookokset ovat myös hyväksi hampaille, Rodale kirjoitti.

Tutkimusten mukaan kookosöljystä onkin apua esimerkiksi sydänsairauksien ennaltaehkäisyssä. Kookosvedestä kerrotaan olevan apua myös krapulan hoidossa.

5. Vesikrassi

– Vesikrassi ei ole koskaan kasvanut kemikaalien avulla. Vesikrassi kasvaa purojen ja jokien reunuksilla ja vesikrassi sisältää enemmän rautaa kuin pinaatti.

Raudan lisäksi vesikrassin tiedetään nykyään sisältävän runsaasti terveellisiä antioksidantteja, jotka taistelevat muun muassa syöpiä vastaan.

6. Villit marjat

– Näitä herkkuja ei myrkytetä kemikaaleilla, Rodale muistutti 1947 vuoden listassaan.

Nykypäivänä terveysmarjoiksi nostetaan erityisesti mustikat ja hillat. Mustikoiden kerrotaan parantavan näköä, muistia ja jopa auttavan painonpudotuksessa. Hillat puolestaan sisältävät runsaasti c-vitamiineja.

7. Villiriisi

Rodale oli erityisen kiinnostunut villiriisistä ja toivoi lukijoiltaan lisätietoja sen mahdollisista terveyshyödyistä.

Villiriisi sisältää runsaasti proteiinia, kuituja ja B-vitamiineja.

8. Villi riista

– Nämä eläimet vaeltavat villinä luonnossa ja ovat vapaita kemikaaleista. Niiden syönti voi laskea verenpainetta, Rodale summasi.

Villi riista, kuten hirvet ja villisiat eivät myöskään ole pumpattu täyteen hormojena ja antibiootteja. Riistan liha on usein vähäkalorista ja sisältää vähän rasvaa.

9. Vaahterasiirappi

– Suosittelen, että sokerin käyttö korvattaisiin kokonaan vaahterasiirapilla. Sokeri on ravitsemuksellisesti mitätön, Rodale kirjoitti vuonna 1947.

Tiedemiehet löysivät taannoin yli 50 terveyttä edistävää yhdistettä vaahterasiirapista. Kaupassa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä monet pannukakuille tarkoitetut siirapit saattavat sisältää kiisteltyä maissisiirappia, johon on vain lisätty vaahterasiirapin makua.

10. Hunaja

– Hunaja on arvokas lisä ruokavaliossa, sillä se toimii hyvien hormonien lailla.

Hunaja sisältää runsaasti antioksidantteja ja sitä on käytetty muun muassa haavojen hoidossa. Hunajalla on alhainen glykeeminen indeksi, joten tätä luonnon herkkua kannataa käyttää makeuttamiseen sokerin sijasta.

11. Pähkinät

J.I Rodale arvosti pähkinöitä (erityisesti pekaani- ja saksanpähkinöitä sekä pinjansiemeniä), sillä pähkinäpuut kasvoivat orgaanisessa ympäristössä satoja vuosia.

Nykypäivänä pähkinöiden terveyshyötyjä hehkutetaan paljon. Pähkinät sisältävät runsaasti hyviä rasvoja ja voivat parantaa muun muassa aivojen ja sydämen toimintaa.

Lähde: Rodale.com

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme