Mainos
Mainos

Maksimoi treenin hyödyt juomalla – oluella yllättävä vaikutus

Oikeilla ruoka- ja juomavalinnoilla voit vaikuttaa treenisi tehoon.

Riittävällä nesteytyksellä on tärkeä rooli treenisuorituksessa. Treenin yhteydessä juotavat juomat tulisi kuitenkin valita tarkkaan, jotta kovasta suorituksesta saa kaiken hyöydyn irti.

Jo ennen treenisuorituksen alkamista kannattaa tankata riittävästi nesteitä. Kesken suoritusta iskevä hikka on merkki nestehukasta. Mitä juomia sitten kannattaisi treenin yhteydessä juoda? Tässä eri juominen vaikutukset:

Kahvi voi tehostaa treeniä

Pieni määrä kahvin sisältämää kofeiinia voi tehostaa treeniä ja jopa helpottaa treeninjälkeistä lihaskipua. Kofeiini voi vähentää rasituksen tunnetta treenin yhteydessä, sillä kofeiini lamaannuttaa kipusignaalien kulkua lihaksista aivoihin. Kokeile espressoshottia puoli tuntia ennen treeniä tai heti treenin jälkeen.

Urheilujuomaa tehokkaan treenin jälkeen

Urheilujuomia suositellaan käytettävän todella tehokkaasta treenistä palautumisen apuna.  Palauttava urheilujuoma auttaa kehoa palauttamaan nopeasti treenin aikana tyhjentyneet hiilihydraattivarastot. Juomien sisältämä natrium lisää janoisuutta ja glugoosin ja suolan yhdistelmä auttaa kehoa hyödyntämään vettä nopeammin.

Usko tai älä: oluestakin on apua

Usko tai älä: olut voi palauttaa kehon nestetasapainon nopeammin kuin urheilujuoma tai vesi. Espanjalaisen Granadan yliopiston tutkimuksen mukaan oluen sisältämä hiilihydraattien ja proteiinien yhdistelmä auttaa kehoa palautumaan ja nesteytymään nopeasti. Lisäksi olut helpottaa treenauksesta johtuvia lihaskipuja.

Kaakao – täydellinen palautumisjuoma?

Kuten olut, myös kaakao sisältää hyvässä suhteessa lihasten palautumiseen tarvittavia hiilihydraatteja ja proteiineija. Kaakaon ja maidon sokeri nostaa treenin aikana laskenutta insuliinitasoa ja sitoo vettä elimistöön.

Kirsikkamehu nopeuttaa palautumista

Kirsikkamehu sisältää runsaasti keholle tärkeitä antioksidantteja ja flavonoideja, jotka saattavat vähentää treeninjälkeisiä lihaskipuja. Brittitutkijoiden mukaan juoksijoilla, jotka juovat säännöllisesti kirsikkamehua ennen ja jälkeen treenin, lihaksiston palautuminen on nopeampaa.

Lähde: Greatist

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme