Mainos
Mainos

McDonald'silla uusi keino estää humalaisten asiakkaiden tappelut – toimisiko Suomessa?

Pikaruokaketju McDonald's on keksinyt nerokkaan tavan hillitä liian aggressiivisesti käyttäytyviä humalaisia asiakkaita.

Pikaruokaketju McDonald's on ottanut Britanniassa nerokkaat aseet käyttöön taistelussa liian aggressiivisia humalaisia asiakkaita vastaan. Britannian Stockportissa on aloitettu kokeilu, jossa ravintolan asiakkaille soitetaan yöaikaan ainoastaan klassista musiikkia, Bachia ja Brahmsia. Rauhallisen musiikin on tarkoitus hillitä humalaisia asiakkaita, jotka ajautuvat usein tappeluun keskenään. Testijakson tulokset ovat olleet lupaavia.

– Tilanne vaihtelee hieman yöstä riippuen, mutta nyt on mennyt paljon paremmin. Musiikki tekee ihmisistä rauhallisempia, ravintolan vuoropäällikkö Imran Kahn kertoo.

Ravintolassa soitetaan sekä reippaampia koko orkesterin kappaleita että rauhallisia pianokappaleita. Jos musiikki osoittautuu pitkän aikavälin jälkeen tehokkaaksi rauhoitusmenetelmäksi, sitä saatetaan kokeilla myös ketjun muissa ravintoloissa. Australian Sydneyssä paikallinen McDonald's on käyttänyt klassista musiikkia parkkipaikallaan häätääkseen turhat tilaa vievät tyhjäntoimittajat. Taktiikka on toiminut. Pikaruokaravintolan läheinen vähittäistavarakauppa soittaa puolestaan ilta-aikaan Barry Manilowin tuotantoa häätääkseen häiritsevät teinit.

Suomessa vastaavanlaiselle kokeilulle ei ainakaan vielä ole tarvetta, toteaa Suomen McDonald'sin viestintäpäällikkö Heli Ryhänen.

– Meillä ei ole ollut puhetta tällaisesta, mutta onhan se aina hauska seurata, miten maailmalla toimitaan, Ryhänen kommentoi.

Lahtelaisessa kauppakeskuksessa kokeiltiin teinikarkotinta

Suomessakin erilaisia karkottamiskeinoja on jo kokeiltu. Yle Uutisten mukaan lahtelaisessa kauppakeskus Triossa otettiin vuonna 2009 käyttöön niin sanottu teinikarkotin. Ensin häiriköivää nuorisoa yritettiin häätää nimenomaan klassisen musiikin voimalla ja taktiikka toimikin jonkun aikaa. Ovela nuoriso kuitenkin tottui musiikkiin nopeasti ja kauppakeskuksen oli otettava käyttöön järeämmät keinot.

Vuonna 2012 kauppakeskuksessa otettiin käyttöön uudenlainen härveli, jolla ongelmia aiheuttavan nuorison toivottiin pysyvän entistä tehokkaammin loitolla: kauppakeskuksen seinään laitettiin kaiutin, joka lähetti korkeataajuista nuorten korvilla kuultavaa vinkunaa. Karkottimen tarkoituksena ei ollut häätää kaikkia nuoria kauppakeskuksesta , vaan puuttua nimenomaan ongelmakäyttäytymiseen. Karkottimien käytöstä kuitenkin luovuttiin kauppakeskuksessa tänä vuonna kokonaan.

Petra Kiiski, petra.kiiski@mtv.fi

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot