Mainos
Mainos

"Merkittävä mullistus Suomen kolamarkkinoilla" – Pepsi haastaa Coca-Colan uudella juomalla

Pepsi on tuomassa markkinoille uuden, vähemmän sokeria sisältävän kolajuoman.

Suomen virvoitusjuomamarkkinoille lanseerataan maaliskuussa uusi kolajuoma, Pepsi Next. Juomaa Suomessa markkinoivan Hartwallin mukaan Pepsi NEXTissä on aito kolan maku, mutta 30 prosenttia vähemmän sokeria. Yrityksen mukaan juomalla luodaan täysin uusi kategoria perinteisesti makeutettujen ja kalorittomien kolajuomien väliin. Maaliskuussa kauppoihin tuleva uutuus on makeutettu sokerilla sekä steviakasvin lehdistä valmistettavalla makeuttajalla. Pepsi NEXT onkin Hartwallin mukaan merkittävin lanseeraus Suomen kolamarkkinoilla sitten light-juomien tulon.

– Suomi on yksi ensimmäisistä maista, joissa Pepsi NEXT lanseerataan ja olemme siitä todella innoissamme. Markkinat ovat janonneet uutuuksia jo pitkään , sanoo Hartwallin virvoitusjuomien markkinointipäällikkö Leena Koskinen.

Suomalaisten suhtautuminen sokeriin kaksijakoista

Suomalaisten suhtautuminen sokeriin on kaksijakoista. Noin 62 prosenttia suomalaisista haluaisi vähentää sokeria terveydellisistä syistä. Toisaalta sokerin mausta ei haluta luopua ja se koetaan myös luonnollisimmaksi makeuttajaksi.

Yli 1,5 miljoonaa suomalaista juo perinteisiä sokerilla makeutettuja kolajuomia ja heistä yli puolet myös suosii niitä. Tärkein kriteeri kolajuoman valinnassa on maku. Perinteisten kolajuomien ystävät ovat mieltyneet sokerin makuun tai suosivat sitä sen luonnollisuuden vuoksi.

– Suomalaiset rakastavat aitoja makuja ja luonnollisuutta, joten stevia on saanut Suomessa todella positiivisen vastaanoton. Uutuusjuoman myötä stevia tulee varmasti yhä tutummaksi suomalaisille, sanoo markkinointipäällikkö Koskinen.

Coca-Colan stevia-kola Suomeen tänä vuonna?

Muualla maailmassa steviaa on käytetty makeuttamiseen jo pitkään. Euroopan unioni hyväksyi steviakasvin lehdistä valmistettavan kalorittoman makeuttajan käytön elintarvikkeissa joulukuussa 2011. Pitkään tuotekehitystä tehnyt Hartwall toi edelläkävijänä ensimmäisenä Suomessa markkinoille virvoitusjuomat, joiden makeuttamiseen käytetään steviaa.

Pepsin kolajuomien pahin kilpailija Coca-Cola Company ei ole vielä iskenyt kunnolla steviajuomamarkkinoille. Yhtiö lanseerasi viime vuonna Argentiinassa ja Chilessä stevialla makeutetun Coca-Cola Life-juoman, mutta vielä ei ole varmaa, milloin juoman markkinat laajenevat. Markkinoilla on huhuttu, että Coca-Cola Life saataisiin myös Eurooppaan myyntiin vuonna 2014. Sokerisista virvoitusjuomista Coca-Cola on Suomessa suosituimpi kuin Pepsi. Light-versioissa Pepsi Max puolestaan ohittaa Coca-Colan kevytversiot.

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme