Mainos
Mainos

"Miksi tekisin ruokaa vain itselleni?" Näin pääset eroon huonosta ajattelumallista

Asutko yksin? Eräs yksin aterioimisen huonoista puolista on se, ettei ole vastuussa ruoanlaitosta kuin itselleen. Tämä johtaa helposti epäterveellisiin valintoihin.

"Miksi vaivautuisin?" "En jaksa nähdä vaivaa." Tällaiset ajattelumallit ovat tyypillisiä yksin asuvalle. Kun tulee yksin kotiin töistä rättiväsyneenä, ei ehkä ensimmäisenä tule mieleen alkaa kokata itselleen yksittäistä gourmet-annosta. Liikaa vaivaa, eikö?

Tästä syystä sitä helposti sortuu yksinkertaisiin, nopeisiin – ja epäterveellisiin ruokiin. Kulhollinen muroja tai paketillinen voileipäkeksejä kuulostaa nopeammalta ratkaisulta nälkään kuin kunnollisen aterian valmistus.

Ihminen ei useinkaan tietoisesti kuitenkaan ajattele, että "Enpäs nyt jaksa pitää hyvää huolta itsestäni. En ole sen arvoinen, että tekisin jotain hyvää ruokaa vihanneksista ja muista terveellisistä ruoka-aineista." Kyse on ennemminkin pienistä huomaamattomista päätöksistä, jotka hiljalleen johtavat siihen, että lautaselle ilmaantuu ennemmin pikaruokaa kuin ravintorikas ateria.

Näillä vinkeillä pääset eroon "Miksi vaivautuisin?" -ajattelumallista:

1. Syö välipala myöhään iltapäivällä: Saavumme usein kotiin väsyneenä ja nälkäisenä ja ruoan valmistukseen kuluva aika tuntuu iäisyydeltä. Siksi onkin helppo tarttua johonkin nopeampaan vaihtoehtoon. Pian sitä saakin huomata tuhonneensa kokonaisen voileipäkeksipaketin ja kunnon päivällinen on unohtunut kokonaan. Kannattaakin yrittää syödä jotain pientä juuri ennen töistä lähtöä, esimerkiksi omena tai kourallinen pähkinöitä. Näin verensokeritasot pysyvät kohtuullisina ja saatat pystyä investoimaan hiukan aikaasi terveellisen päivällisen valmistukseen.

2. Ole valppaampi: Kiinnitä huomiota ajattelutapaasi. Yritä huomata, missä vaiheessa päätät olla tekemättä ruokaa itsellesi ja mieti, onko se sen arvoista. Tässä vaiheessa kannattaa tietenkin yrittää muuttaa tuota päätöstä.

3. Opettele tekemään muutama nopea, mutta herkullinen ateria ja valmistele niitä etukäteen: Voit vaikka keittää jo viikonloppuna kattilallisen ruskeaa riisiä, jota voit hyödyntää pitkin viikkoa erilaisissa ruoissa, kuten risotoissa. Tai tee iso kattilallinen keittoa, josta riittää moneksi päiväksi.

4. Ota oppia Välimeren tyylisistä pienistä suupaloista: Kokeile esimerkiksi koostaa ateria näistä ainesosista: pita-leivästä ja hummuksesta, feta-siivusta, oliiviöljyllä ja sitruunamehulla maustetusta baby-pinaatista, paahdetuista paprikoista ja kourallisesta manteleita. Tämä herkullinen ja ravitseva ateria valmistuu jo viidessä minuutissa!

Lähde. The Kitchn

Makuja.fi – tykkää meistä Facebookissa ja Instagramissa!

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme