Mainos
Mainos

Millainen lounas painonpudottajan kannattaa ottaa evääksi töihin?

Vaikka tarkoittaisit hyvää pakkaamalla eväsrasiaan itse tekemääsi ruokaa lounaaksi, voi lounaasi silti olla varsinainen kaloripommi. Lue vinkit, joiden avulla osaat muodostaa lounaan oikein.

Jos yrität pudottaa painoa, tiedät varmaan, että kotona tehty ja mukaan pakattu lounas on luultavasti terveellisempi vaihtoehto kuin työpaikkaruokalan rasvainen ruoka. Aina ei kuitenkaan ole näin. Jos eväsrasiasi sisältää 800 kilokalorin jättiannoksen makaronia ja rasvaista kastiketta, valintasi ei ehkä ole niin onnistunut kuin luulit.

Kokoa eväsrasiasi sisältö seuraavien vinkkien avulla:

Kuitua ja proteiinia

Vaikka voileipä on varmasti yksi suosituimpia eväsvalintoja, se ei välttämättä ole se paras vaihtoehto painonpudotuksen kannalta. Hiilihydraatit saattavat täyttää vatsaa, mutta ne voivat myös tehdä keskittymisestä vaikeaa ja olosta raukean. Siispä sorrutkin luultavasti sokeriseen ja piristävään herkkuun myöhemmin.

Kannattaakin valita hiilihydraattien sijaan kuituja ja proteiineja. Kuidun sulamisessa kestää pidempään, joten nälkä ei yllätä etkä joudu tarttumaan lisäkaloreihin heti lounaan jälkeen. Proteiini puolestaan pitää energiatasojasi yllä. Tähtää siihen, että saisit ainakin 10 grammaa kuitua ja vähintään 15 grammaa proteiinia lounaastasi.

Laske

Koska painonpudotus on pääasiassa matematikkaa – sinun pitää kuluttaa enemmän kaloreita kuin mitä syöt – on tärkeää laskea ruoasta tulevat kilokalorit. Näin pysyt selvillä siitä, täyttyvätkö päivittäiset rajasi. Päätä jokaiselle aterialle ja välipalalle tietty kaloriluku ja valmista ruoat sen mukaan. Muista, että myös terveelliset ruoat voivat olla runsaskalorisia. Riippuen päivittäisestä kaloritarpeestasi, lounaan tulisi sisältää 300–600 kilokaloria.

Jotain herkullista

Vaikka lounaan tulisi olla terveellinen, täyttävä ja vähäkalorinen, sen tulisi myös maistua hyvältä, jotta haluaisit myös syödä sen ja olisit tyytyväinen sen syötyäsi. Jos pakkaat eväsrasiaasi kaalisalaatin, joka ei lounasaikaan houkuta sinua laisinkaan, saatat karata työpaikkaruokalaan syömään tai kauppaan ostamaan eineksiä. Yritä siis löytää terveellisiä ruokia, joista pidät. Kevennä suosikkireseptejäsi tai varaa mukaan pari palaa tummaa suklaata, joilla tyydytät aterian jälkeisen karkkihampaan kolotuksen.

(MTV LIFESTYLE)

Lähde: Fitsugar

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme