Mainos
Mainos

Muista korvata vaje! Sokerin syömisellä merkittävä vaikutus kehon toimintaan

Erilaiset puutostilat vaanivat runsaasti sokeria nauttivia henkilöitä. Vaaran voi kuitenkin välttää syömällä oikein. 

Sokerin syöminen on herättänyt viime aikoina paljon keskustelua. Sokerin on todettu aiheuttavan lukuisia haittavaikutuksia, kuten ylipainoa. Sekä ruotsalainen ravintofysiolofi Fredrik Paulún että englantilainen sydänlääkäri Aseem Malhotra ovat sitä mieltä, että sokeri on yksi elimistön pahimmistä vihollisista. 

Fredrik Paulúnin mukaan sokeri voi vaikuttaa elimistön hyvinvointiin myös silloin, vaikka kyseessä olisi täysin terve ja hoikka henkilö. Sokerin syöminen kuluttaa miehen mukaan elimistön vitamiini- ja kivennäisvarastoja, jolloin erilaisten puutostilojen määrä voi lisääntyä runsaasti sokeria nauttivien henkilöiden keskuudessa.

Tasapainon ylläpitäminen tärkeää

Vitamiini- ja kivennäisaineiden kuluminen on normaali reaktio, jota tapahtuu muun muassa hedelmien syönnin yhteydessä. Hedelmät sisältävät kuitenkin vitamiineja, jolloin tasapaino palautuu normaaliksi.

– Jos syöt sokeria, vitamiinivarastot tyhjentyvät ilman, että ne korvautuvat millään. Tämä on ongelma, sillä on erityisen tärkeää pitää vitamiini ja kivennäisainevarastot hyvällä tasolla, Paulún toteaa.

Vitamiini-ja kivennäisaineet osallistuvat lukuisiin elimistön toimintoihin, kuten aivojen toimintaan. Jos näitä aineita ei saada riittävästi, seurauksena voi olla vakaviakin puutostiloja.

Lisää hedelmiä ja vihanneksia

Paulún korostaakin, että laadukasta ja ravitsevaa ruokaa nauttimalla näiden tärkeiden aineiden tasapaino pysyy normaalina. Ravitsemuksen kannalta erityisen hyviä hedelmiä ovat esimerkiksi banaanit, jotka sisältävät runsaasti B6-vitamiinia.

– Banaania syömällä hedelmäsokerin aikaansaama B-vitamiinivajaus korvautuu saman tien.

Hyvä keino lisätä hedelmiä ja vihanneksia ruokavalioon ovat erilaiset smoothiet ja keitot. Miehen mukaan jotkut ravintoaineet imeytyvät paremmin, kun ne nauttii kypsennettyinä. Aivan kaikkiin kasvikunnantuotteisiin tämä ei päde, joten kasviksia kannattaa nauttia sekä raakana että kypsennettynä.

– B-vitamiini on erittäin herkkä, joten se ei kestä kypsennystä, Paulún muistuttaa. 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme