Mainos
Mainos

Näillä ruoilla on paha maine – turhaan

Kannattaako juuston tai perunan syöminen, vai pitäisikö ne jättää kokonaan pois ruokavaliosta?

Olet varmasti törmännyt lukuisiin erilaisiin kehotuksiin jättää ruokavaliosta pois milloin mikäkin raaka-aine. Tosiasiassa terveelliseen ruokavalioon mahtuu monipuolisesti erilaisia ruokia. Nämä Women’s Health Magazinen listaamat ruoat eivät olekaan niin pahasta, kuin olet ehkä luullut. 

Juusto

Tuoreen tutkimuksen mukaan maitotuotteiden, mukaan lukien juuston syöminen voi madaltaa sekä verensokeria että verenpainetta. Tutkimus julkaistiin Applied Physiology, Nutrition and Metabolism -julkaisussa.

Toisen tuoreen tutkimuksen mukaan taas rasvaisten maitotuotteiden syöminen saattaa pienentää riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen.

Pakastetut ruoat

Pakastaminen ei yleensä pilaa ruokia. Kaksi tuoretta brittitutkimusta esittää, että pakastetut hedelmät ja vihannekset voivat sisältää jopa enemmän vitamiineja ja antioksidantteja kuin tuoreet versiot.

Esimerkiksi pakastettu parsakaali näytti sisältävän jopa neljä kertaa enemmän beetakaroteenia kuin tuore. Tutkimustulosta saattaa selittää se, että pakastevihannekset pakastetaan usein nopeasti poimimisen jälkeen, kun taas tuoreet vihannekset saattavat kulkea pitkän ja hitaan tien viljelysmailta kaupan hyllylle.

Peruna

Vihanneksissa ja juureksissa kannattaa suosia kaikkia sateenkaaren värejä valkoista unohtamatta. Perunan kuitu voi tuoreen tutkimuksen mukaan auttaa painonhallinnassa, ja se sisältää myös runsaasti kaliumia.

Punainen liha

Rauta- ja proteiinipitoinen punainen liha sisältää konjugoitua linolihappoa, joka on laihduttajille tärkeä rasvahappo.

Mitä sitten tulee yleisesti punaisen lihan tyydyttyneeseen rasvaan? Tyydyttyneen rasvan vaikutuksista on olemassa monenlaista tutkimustietoa. Annals of Internal Medicinessä julkaistun tutkimuksen mukaan kova rasva ei ehkä nostakaan sydänsairauksien riskiä.

Täysrasvaiset tuotteet

Vähärasvaiset tuotteet eivät ole välttämättä sen terveellisempi vaihtoehto kuin täysrasvainenkaan versio olisi ollut. Tyypillisesti rasvaa poistettaessa tuotteeseen lisätään jotain muuta, kuten sokeria. Älä siis lankea ojasta allikkoon rasvatonta tuotetta valitessasi. 

Hiilihydraatit

Elimistö tarvitsee hiilihydraatteja, tosin niiden laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Hiilihydraatteja ei kannata laittaa kokonaan pannaan, sillä esimerkiksi hedelmät, kasvikset, juurekset ja hunaja ovat luonnollisia hiilihydraattien lähteitä, jotka sisältävät runsaasti vitamiineja ja antioksidantteja. 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme