Mainos
Mainos

Näin laihdut syömällä enemmän

Laihduttaessasi kehosi solut ryhtyvät taisteluun toisiaan vastaan: toiset haluavat rakentaa lihasta ja toiset pakata kehoon rasvaa. Mutta miten saat varmistettua, että lihaksia rakentavat solut voittavat?

Kuuluisan amerikkalaisen naisten terveyslehti The Women's Healthin uutuuskirja neuvoo, miten painon saa putoamaan ilman nälkäkuuria. Avain onnistuneeseen dieettiin löytyy oikeista päivittäisista valinnoista ja tasapainoisesta ruokavaliosta.

Noudattamalla näitä neuvoja, voit unohtaa hermoja raastavat nälkäkuurit ja nautiskella monipuolisesti ruoasta hyvillä mielin:

1. Saan syödä sitä, jos se kasvaa puussa

Myös pensaiden ja viiniköynnösten antimet käyvät. Tarkoitus on täyttää keho rasvan muodostumista estävillä ravintoaineilla ja paras lähde tähän ovat hedelmät, vihannekset ja pähkinät. Kalifornian yliopiston tuore tutkimus osoittaa, että normaalipainoiset ihmiset syövät keskimäärin 2 annosta hedelmiä päivässä, kun ylipainoisilla ihmisillä annos jää vain yhteen. Toisen tutkimuksen mukaan aterian aloittaminen hedelmällä vähentää päivän kalorien saantia 15 prosentilla.

Ujuta siis hedelmiä ja vihanneksia joka aterialle ja välipalalle.

2. Syön proteiinia joka aterialla ja välipalalla

Lihakset vaativat proteiinia kasvaakseen. Joka kerta, kun nautit 10-15 grammaa proteiinia, kehossasi käynnistyy lihaksia kasvattava proteiinisynteesi. Kun syöt 30 grammaa proteiinia, synteesivaihe kestää jopa 3 tuntia!

– Tärkein neuvo laihduttajille on syödä proteiinia aamupalalla. Tutkimuksien mukaan kananmuna-aterian aamupalalla syövät pudottavat keskimäärin 65 prosenttia enemmän painoa kuin ne, jotka syövät bagelin aamiaiseksi., painonhallintaohjelman johtava lääkäri Louis Aronne toteaa.

Yritä siis syödä vähintää 0,54-1 grammaa proteiinia painokiloasi kohti päivässä. Hyvä proteiininlähde ovat esimerkiksi maitotuotteet.

3. Syön ennen ja jälkeen liikunnan

Pienen proteiini- ja hiilihydraattipitoisen välipalan syöminen ennen ja jälkeen liikuntasuorituksen auttaa kehoa rakentamaan lihasta ja palautumaan suorituksesta. Välipalan nauttiminen voi myös auttaa kortisolihormonin eli stressihormonin kehittymisessä. Kortisoli käskee kehoa varastoimaan rasvaa. Välipalan nauttiminen siis auttaa kehoa polttamaan enemmän rasvaa liikunnan aikana ja seuraavat 24 tuntia liikunnan jälkeen.

30 minuuttia ennen liikuntaa: Syö hiilihydraatti- ja proteiinipitoinen välipala

Liikunnan jälkeen: Syö proteiinipitoinen ateria

Mitä kauemmin odotat syömistä liikunnan jälkeen, sitä enemmän kehosi tuhoaa lihaksistoa.

4. Opin rakastamaan salaattia

Erilaisista salaateista saat paljon tärkeitä ravintoaineita, jotka auttavat painonpudotuksessa. Vihreästä salaatista saat muun muassa ravitsevaa folaattia eli B-vitamiinia, joka auttaa tutkimusten mukaan painonpudotuksessa huimasti.

Opi siis syömään päivittäin mahdollisimman paljon vihreää! Salaatin lisäksi nautiskele esimerkiksi pinaattia omeletissa tai piirakassa.

5. Syön aina aamupalan

Unohda kaapista löytyvät pizzantähteet – ne eivät kuulu aamupalaan. Kun heräät aamulla, kehosi tarvitsee polttoainetta. Jos et syö mitään, aineenvaihduntasi ei käynnisty ja lihaksesi nääntyvät. Jatkuva aamiaisen väliin jättäminen kasvattaa ylipainon riskiä jopa 450 prosenttia!

Syö siis 30-35 prosenttia päivittäisestä kaloritarpeestasi aikaisin aamulla ja päivällä. Yhdistele proteiineja täysjyvän ja terveellisen rasvan kanssa. Jos et jaksa syödä runsasta aamupalaa kotona, syö aamiaisesi kahdessa osassa. Syö kotona ensin hieman täysjyväleipää tai muroja ja nappaa töissä vielä jogurtti tai hedelmä.

Jos et millään halua syödä aamulla, juo edes lasillinen maitoa, josta saat runsaasti proteiinia.

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme