Mainos
Mainos

Näin pääset eroon iltapäivällä iskevästä sokerinhimosta

Iltapäivällä iskevä sokerinhimo voi pahimmillaan johtaa järkyttävään herkutteluun. Lue, miten mieliteoista pääsee eroon.

Vaikka ruokavalio olisi todella terveellinen, silloin tällöin saattaa hillitön sokerinhimo iskeä. Monesti herkutteluhalut keskittyvät iltapäivään.

Hetkellinen sokerinhimo voidaan määritellä fysiologiseksi haluksi syödä makeita, hiilihydraattipitoisia ruoka. Psykologiselta kantilta se on väsymyksen, tylsistymisen ja alakulon seuraus.

Mikä sitten onkaan sokerinhimosi perimmäinen syy, on tärkeää opetella selviämään yllättävistä mieliteoista.

Kokeile näitä viittä vinkkiä!

Päätä ateriasi virallisesti. Teitpä sen sitten yrttiteellä, juustonpalalla, purukumilla tai hampaidenpesulla, keksi joku vinkki, jolla aivot tajuavat, että ateria on ohi.

Lisää lautaselle salaattia ja vihanneksia. Erityisesti lounaan suurin ongelma on se, ettei lautaselta löydy tarpeeksi vihreitä lehtivihanneksia. Päätä aina lounaasi oliiviöljyllä piristetyllä salaatilla, jotta vatsaan päätyvä kuitu kertoo aivoillesi, että olet kylläinen.

Ajoita oikein. Jos syöt lounaan myöhään, olet alttiina mieliteoille. Tämä johtuu siitä, että verei glukoositasot ovat ehtineet pudota aamupäivän aikana. Se voi puolestaan laukaista sokerinhimon iltapäivällä. Yritä syödä lounaasi yhteen mennessä ja pidä teetauko 15–16 välillä, jotta mielesi ei ala tekemään makeita herkkuja.

Valitse yrttiteetä tai mustaa teetä. Unohda kahvi ja tee maidolla ryyditettynä aterioidesi ja välipalojesi välissä. Korvaa ne joko yrttiteellä tai mustalla teellä ilman lisukkeita. Pelkkä tee ilman mitään ylimääräistä sisältää mitättömän määrän kilokaloreita, mutta suu pysyy puhtaana ja keho nesteytettynä.

Kulje toiseen suuntaan. Hetkinä, jolloin herkkuhimo on pahimmillaan, muista, että pahinta, mitä voit tehdä, on syödä sokeriherkkuja himoitsemallasi hetkellä. Mitä enemmän syöt, sitä enemmän mielesi tekee sokeria. Ruoki sen sijaan himoasi proteiinipitoisella välipalalla, kuten juustolla ja voileipäkeksillä tai pähkinöillä. Pahimmassa tapauksessa turvaudu pariin palaan tummaa suklaata. Nappaa myös tällöin pähkinöitä kyytipojaksi, niin selviydyt seuraavalle aterialle ilman repsahdusta.


(MTV3)

Lähde: News

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme