Mainos
Mainos

Näin suomalaisten makkaramaku on muuttunut – yksi maku selvästi ylitse muiden

Makkaravalikoima on vuosien varrella laajentunut suomalaisten makumieltymysten mukana entistä lihaisampaan ja mausteisempaan suuntaan.

Grillimakkaroiden ystävillä on varaa valita laajoista valikoimista oma suosikkinsa. Vaikka perinteisillä sileärakenteisilla grillimakkaroilla on vannoutunut kannattajakuntansa, yhä useampi suomalainen valitsee lihaisamman ja mausteisemman vaihtoehdon.

Toisin oli ennen, kertoo HK:n markkinointijohtaja Mikko Järvinen.

– Ennen grillimakkaroiden lanseeraamista grillattiin lähinnä lenkkimakkaraa ja nakkeja.

Aluksi grillattiin jauhomakkaroita

Tasan 50 vuotta sitten markkinoille tuotiin HK Camping, joka oli nimenomaan grillattavaksi tarkoitettu makkara.

– Ennen vanhaan ne olivat niin sanottuja B-luokan makkaroita, joita jotkut sanovat jauhomakkaroiksikin.

Kymmenen vuotta myöhemmin Campingia seurasi Kabanossi, joka tarjosi kuluttajille lihaisamman vaihtoehdon.

Maustetuista makkaroista saatiin silti vielä haaveilla. Ensimmäinen makuvariantti oli juustomakkara, joka saatiin markkinoille vuonna 1996. Sen jälkeen kehitys on ollut nopeaa.

Makuvalikoima kasvoi nopeasti

Juustomakkaroiden rinnalle alkoi pian ilmestyä muitakin maustettuja makkaroita. Maustettujen grillimakkaroiden määrä on kasvanut hurjaa vauhtia ja niiden suosio kasvaa koko ajan.

Vaikka perinteinen Kabanossi Original on edelleen Kabanossi-sarjan myydyin yksittäinen tuote, makuvariantit yhteenlaskettuna ovat jo ohittaneet Originalin myynnin. Suosituin maku on klassinen Juusto Kabanossi.

– Nyt suuntaus on vielä lihaisampaan ja artesaanityyppiseen makkaraan ja jopa raakamakkaraan, Järvinen kertoo.

Myös Snellmanilla on kiinnitetty huomiota suomalaisten makkaramaun monipuolistumiseen.

– Erikoismakkaroita ja karkearakenteisempia suositaan nykyään enemmän. Lisäksi voimakkaammat maut ovat kasvussa, kertoo Snellmanin markkinointi- ja viestintäjohtaja Tommi Fors.

Vaikka Snellmanillakin perinteinen grillimakkara pitää edelleen pintansa, korkeampaa lihapitoisuutta sekä luonnollisempia ja laadukkaampia raaka-aineita arvostetaan entistä enemmän.

Juustomakkara maistuu edelleen

Atrian tuoteryhmäpäällikkö Kaisa Kettula kertoo Atrian grillimakkaroiden suosion jakautuvan melko tasaväkisesti lihaisampien Wilhelmien sekä perinteisten sileärakenteisten grillimakkaroiden välille.

– Suomalaisessa grillissä kuumenevat rinta rinnan sekä lihaisat että perinteiset grillimakkarat, molemmilla makkaroilla on omat kannattajansa, Kettula sanoo.

Vaikka volyymillisesti kumpaakin makkaratyyppiä myydään yhtä paljon, lihaisampien ja maustettujen makkaroiden myynti on tasaisessa kasvussa myös Atrialla.

Lihaisissa grillimakkaroissa makuvariantit ovat jo ylittäneet perusmakujen myynnin. Wilhelmin makuvarianteista suosituin on vuodesta toiseen Wilhelm Juusto.

***

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme