Mainos
Mainos

Näin vältät uudenvuoden krapulan!

Uudenvuoden aattona monet kilistelevät maljan jos toisenkin ja kuohujuomien juopottelu saattaakin kostautua seuraavana aamuna.

Jos haluat ennaltaehkäistä varmuudella uudenvuoden kankkusen, sinun kannattaa tietenkin pysytellä vesilinjalla. Jos kuitenkin päätät juhlistaa uutta vuotta kuplivilla tai kuplattomilla juomilla, noudata näitä neuvoja välttääksesi seuraavan aamun karmean olotilan:

1. "Jos nyt vielä yksi pullo..."

Ei! Et yksinkertaisesti pysty juomaan kahta kokonaista kuohuviinipullollista illan aikana ja voida seuraavana päivän hyvin. Paitsi jos satut olemaan 200 kiloinen korsto, etkä välttämättä silloinkaan.

Karu todellisuus on, että noin 75 prosenttia ihmisistä, jotka juovat illalla humalahakuisesti, ovat seuraavana päivänä krapulassa. Mitä enemmän juot, sitä pahempi ja viiltävämpi kankkunen on. Hyvä nyrkkisääntö onkin juoda korkeintaan kolme juomaa 1-2 tunnin aikana. Koko illan rajana kannattaa pitää noin viittä juomaa. Ja tämä ei tarkoita viittä lasillista vodkaa.

2. Petollinen booli ja juomasekoitukset

Tiedätkö jo etukäteen, että tietyt juomat aiheuttavat sinulle pahemman kankkusen kuin toiset? Vältä siis punaviiniä, jos tiedät varmuudella saavasi siitä päänsäryn. Jokaisen ihmisen keho reagoi eri tavalla eri alkoholijuomiin. Kuuntele omaa kehoasi!

Muista myös vanha kultainen sääntö: älä juo illan aikana kymmeniä erilaisia juomia. Juomien erilaiset alkoholit, lisäaineet ja kemikaalit ovat sekoitettuna oivia luomaan vuosisadan kankkusen. Erityisesti cocktailit ja boolit ovat siis petollisia!

3. Hanki vatsaasi suojamuuri

Tämä ei ole turha neuvo. Syöminen vähentää asetaldehydien määrää mahassa. Ja nämä etikkahapon aldehydit ovat juurikin niitä aineksia, jotka saavat sinut voimaan pahoin seuraavana päivänä.

Mitä sitten kannattaa syödä? Vastaus on kunnollinen ja ravitseva ateria. Juo myös lasillinen maitoa. Maito suojaa vatsasi limakalvon ja hidastaa alkoholin imeytymistä.

Muista myös juoda vettä koko illan aikana. Oikeasti.

4. Vältä perisuomalaista rähinäkänniä

Tutkimusten mukaan neuroottinen persoonallisuus, suuttuminen, masentuminen tai syyllisyydentunto alkoholin nauttimisen aikana aikana pahentavat seuraavan aamun krapulatilaa. Yritä siis pysyä positiivisella ja rennolla tuulella. Nauti pienen humalatilan aiheuttamista hauskoista sosiaalisista tilanteista, tanssi, kuuntele musiikkia ja muita ihmisiä. Jos tiedät, että alkoholi saa sinut mustasukkaiseksi tai tappelupukariksi, vältä liiallista juomista!

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme