Mainos
Mainos

Nainen teki kolme pientä muutosta ruokavalioonsa – ja paino alkoi vihdoin pudota

PopSugar-sivuston toimittaja Jenny Sugar söi mielestään terveellisesti, mutta silti hänellä oli tukala olo kehossaan – kunnes hän teki kolme muutosta ruokavalioonsa. 

Jenny Sugar suosittelee tekemään kolme pientä muutosta ruokavalioon, jotta paino lähtisi laskuun. Kokeilunsa aikana Sugar oppi, että vaikka söisi terveellisesti, voi silti syödä liikaa – edes vihersmoothiet eivät auta laihtumaan, mikäli ruokavalio ei muuten ole kunnossa.

1. Annoskoko kuntoon

Sugar kertoo syöneensä päivittäin hyvin terveellisesti, kuten vihersmoothieita ja salaatteja. Hän kuitenkin söi jokaisella aterialla hieman liikaa. 

– Suurin osa aterioistani oli terveellisiä, mutta ongelmana oli, etten voinut lopettaa niiden syömistä. Otin annoksen, mutta hain poikkeuksetta lisää ruokaa. Lisäksi söin lapseni jättämät ruoat, sillä en halunnut heittää niitä menemäänkään. 

Sugar kertoo syöneensä jatkuvasti hieman enemmän kuin oikeasti tarvitsi, mikä vaikutti huomattavasti hänen painoonsa. 

– Nyt otan tavallisen annoksen ruokaa ja laitan mahdolliset jämät jääkaappiin. Jos ne ovat poissa näkyvistä, ne eivät houkuttele minua samalla tavoin kuin esillä ollessaan. 

Tämän lisäksi hän pyysi lapsiaan tuomaan itse lautasensa keittiöön syönnin jälkeen, tyhjentämään ylimääräiset ruoat roskikseen ja laittamaan lautaset astianpesukoneeseen – yksinkertainen asia, jolla oli Sugarin mukaan suuri vaikutus. 

Sugarin mukaan tämä oli hänen kohdallaan vaikein muutos, mutta hän tottui säätelemään ateriakokoaan jo viikon kuluttua päätöksestään. 

2. Maitotuotteiden vähentäminen

Sugar on kasvissyöjä ja käyttää siksi paljon maitotuotteita ruokavaliossaan. Erityisesti juusto oli suuressa osassa useita aterioita, minkä vuoksi ne eivät olleet enää erityisen terveellisiä. 

– Kun jätin maitotuotteet pois, ateriani muuttuivat terveellisemmiksi. Ne sisälsivät vähemmän kaloreita, mutta enemmän kuitua. Kuitu piti minut energisenä ja kylläisenä, vaikka aterioissani oli vähemmän kaloreita, Sugar kirjoittaa. 

3. Jälkiruoat ja napostelu pois

Sugarilla oli aiemmin tapana napostella säännöllisesti. Myös tämä tapa sai elämäntapamuutoksen myötä lähteä. Myös tästä tavasta luovuttiin – kun ateria oli ohi, keittiötarjoilu meni poikkeuksetta kiinni. Ei napostelua, ei jälkiruokia. 

– Jostain syystä en pystynyt lopettamaan syömistä sen aloitettuani. Vaikka olin ottanut lisää ruokaa ja syönyt lasteni jämät, söin usein vielä pienen jälkiruoan. Erityisesti soijajäätelö banaanilla ja suklaalastut manteleilla olivat aiemmin suosikkejani. 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme