Mainos
Mainos

Nämä "pahat" hiilihydraatit ovatkin hyviä

Hiilihydraattien välttelyn voi viedä äärimmilleen, mutta tarpeen se ei ole. Seuraavat hiilihydraattipitoiset ruoat mahtuvat hyvin terveelliseen ruokavalioon.

Maissi

Maissi sisältää C-vitamiinia, antioksidantteja ja kuituja, ja se on kokojyvää. Ota siis maissi mukaan ruokavalioosi ja kypsennä tähkät vaikka grillissä.

Banaani

Banaanissa on paljon hilihydraatteja, mutta se sisältää myös kaliumia, B6-vitamiinia ja kuitua. On siis aivan turha pelätä tätä ravintorikasta, helppoa välipalaa, josta saa vitamiineja ja energiaa.

Kokeile banaania smoothieihin.

Murot

Nykypäivänä kauppojen hyllyiltä löytyy myös kokojyväviljaa olevia sokerittomia muroja, joissa on reippaasti kuitua.

Aamun voi siis halutessaan aloittaa terveellisellä muroannoksella.

Peruna

Vaalea leipä, valkoinen riisi ja valkoinen pasta ovat vältettävien listoilla, mutta jostain syystä myös perunaa on alettu kammoksua.

Perunan poistaminen ruokavaliosta turhaa, koska perunassa on paljon C-vitamiinia ja kaliumia. Siinä on myös kuitua.

Herneet

Herneissä on paljon ravintoaineita, muun muassa antioksidantteja, jotka saattavat suojata syövältä. Kupillisessa herneitä on myös yli 7 grammaa kuitua, joten herneet ovat hyväksi ruoansulatukselle.

Laita herneitä esimerkiksi salaatteihin. Kesäaikaan tuoreet herneet maistuvat sellaisenaan.

Lähde: health.com

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme