Mainos
Mainos

Napostele fiksusti – miksi välipalojen syöminen kannattaa?

Jätätkö välipalan syömättä, koska et halua pilata ruokahaluasi? Harkitse vielä – välipalat voivat olla fiksu vaihtoehto!

Välipalaan liittyen on kaksi koulukuntaa: ne, joiden mielestä säännöllisten, pienien aterioiden syöminen pitää energiatasot ja verensokerin tasaisina ja ne, joiden mielestä turha napostelu vie ruokahalun ennen niin sanottua oikeaa ruokaa.

Hiljattain tehtiin tutkimus, jonka mukaan sillä ei ole väliä, syötkö viisi vai kaksi ateriaa päivässä, jos kilokalorit pysyvät samoina. Monelle välipalat ovat kuitenkin hyvä vaihtoehto, lue miksi!

Tekee hyvää aineenvaihdunnalle

Säännöllisen syömisen vaikutuksesta aineenvaihduntaan on tehty monia tutkimuksia. Vaikka viimeisimmän tutkimuksen mukaan tasaiset ateriavälit eivät vaikuta aineenvaihduntaan, on tehty myös muita tutkimuksia, joiden mukaan kolme kunnon ateriaa sekä 2–3 välipalaa päivässä voivat saada aineenvaihdunnan toimimaan tehokkaammin. Tämä luonnollisesti helpottaa painontarkkailua ja jopa painonpudotusta.

Ravintoasiantuntija Keri Glassmanin mukaan välipalat voivat auttaa elimistöä polttamaan joitain kaloreita. Glassmanin mielestä aineenvaihduntaa tulisi ajatella liekkinä, joka pitää saada päälle joka aamu.

– Pieni määrä ruokaa on polttoaine, jonka heität liekkeihin pitääksesi sen palamassa, Glassman muotoilee.

– Joidenkin ihmisten pitää lisätä puita 2,5 tunnin välein, toisten 3,5 tunnin välein.

Ideana on se, ettei koskaan saisi päästää energiatasoja vajoamaan liian alas tai olla syömättä niin kauan, että nälkä muuttuu sietämättömäksi.

Auttaa syömään vähemmän

Ravintoasiantuntija Sara Ryban mukaan on hyvä syödä kaksi välipalaa kello 14 ja 19 välillä ja kevyt päivällinen illemmalla.

– Jos odotat siihen asti, että sinulla on niin nälkä, että voisit syödä keittiönpöydän, päädyt syömään paljon enemmän kilokaloreita, kun viimein istut päivällisen ääreen.

Asiantuntijat suosittelevat valitsemaan sellaisen välipalan, joka sisältää kilokaloreita noin 100–200. Sen pitäisi olla täyttävä, mutta monipuolinen yhdistelmä hiilihydraatteja, rasvoja ja proteiineja, jotta verensokeri pysyy tasaisena.

Saat kaikki vitamiinit

Välipalat ovat hyvä keino saada lisättyä ruokavalioon sellaiset ravintoaineet, joita tarvitset joka päivä. Esimerkiksi kalsiumin saanti voi olla vaikeaa, jos syöt vain pari ateriaa päivässä. Välipalaksi kannattaa tällöin valita esimerkiksi jogurttia tai manteleita. Jokaisella aterialla kannattaa lisäksi syödä hedelmä tai vihannes, koska päivittäinen suositeltu annos on muuten vaikea saada täyteen.

Tulet hyvälle tuulelle

Jos verensokerit vajoavat liian alas, tulet ärtyneeksi etkä pysty keskittymään. Tämänkin vuoksi on hyvä syödä siis välipala.

Saat taltutettua mieliteot

Jos ajat töistä kotiin nälkäisenä, pikaruokalan antimet vaikuttavat yhtäkkiä hyvältä vaihtoehdolta. Jos kuitenkin olet syönyt ennen kotiinlähtöä pienen välipalan, jaksat mennä kotiin ja valmistaa terveellisempää ruokaa.

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme