Mainos
Mainos

TOP 8: Vältä lihominen – näin napostelu ei riistäydy käsistä

Älä päästä napostelua riistäytymään käsistä. Lue hyödylliset vinkit.

Napostelu tuntuu suhteellisen harmittomalta tavalta kukistaa alkava nälkä tai jopa tylsistyneisyys. Napostelu voi kuitenkin muuttua yhtäkkiä kontrolloimattomaksi syistä, joita et edes huomaa tai ymmärrä. Naposteluun voivat vaikuttaa jopa niin merkityksettömiltä tuntuvat asiat kuin se, minkä kokoiselta lautaselta syöt tai millaista ohjelmaa katsot televisiosta.

Lue, mitä asioita kannattaa huomioida, jotta napostelu ei karkaisi käsistä!

1. Käytä isompaa haarukkaa

Ruokailuvälineiden koolla voi olla yllättävän merkitystä siihen, paljonko syöt. Erään tutkimuksen mukaan täysinäisiltä lautasilta todella isoilla haaruikoilla syöneet ravintolaruokailijat söivät vähemmän ruokaa ja jättivät lautaselle enemmän kuin ne ihmiset, jotka söivät todella pienillä haarukoilla.

2. Älä katso väärää elokuvaa syödessäsi

Televisiota katsellessa on kiva mutustella jotain. Mutta Cornellin yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan toimintaa täynnä olevat ohjelmat voivat viedä huomion siitä, kuinka paljon ruokaa todella laitat suuhusi. Tutkimuksessa jännitystä katsoneet ihmiset söivät keskimäärin yli 300 kilokaloria enemmän kuin vähemmän kiinnostavaa ohjelmaa katsoneet.

3. Syö pienemmästä astiasta

Vuonna 2006 tehdyn tutkimuksen mukaan ruokaa tulee annosteltua enemmän suurempaa lautasta käytettäessä. Kannattaakin ehdottomasti napata kaapista vaikka leipälautanen ruokaa annosteltaessa.

4. Älä ole rutiiniesi orja

Jos olet tottunut napostelemaan popcorneja elokuvissa, saatat tehdä niin, vaikkeivät ne edes maistuisi hyviltä. Erään tutkimuksen mukaan säännöllisesti poppareita leffassa natustelevat henkilöt söivät saman verran näitä herkkuja, olivatpa ne tuoreita tai jo kuivahtaneita. Sen sijaan ne ihmiset, jotka eivät normaalisti syöneet popcornia elokuvissa, söivät merkittävästi vähemmän kuivahtaneita kuin tuoreita popcorneja. Tulokset pitivät paikkaansa, vaikka osallistujien nälkäkin otettiin huomioon.

Kun tutkijat tarjosivat tuoreita ja kuivahtaneita popcorneja kokoushuoneympäristössä, normaalisti poppareita elokuvissa syövät söivät vähemmän kuivahtaneita popcorneja kuin tuoreita. Tutkimus osoittikin, miten vahvasti ympäristö voi laukaista epäterveellisen käytösmallin.

5. Syö väärällä kädellä

Älä syö hallitsevalla kädelläsi. Jos olet oikeakätinen, syö siis vasemmalla. Samassa elokuvateatterissa popcornia syöviä käsittelevässä tutkimuksessa havaittiin, että "väärällä" kädellä syöneet söivät 30 prosenttia vähemmän kuivahtaneita popcorneja kuin käyttäessään hallitsevaa kättään.

6. Piilota roskaruoka

Poissa silmistä, poissa mielestä -sanonta pätee erinomaisesti roskaruokaan. Cornellin yliopiston tutkijoiden mukaan syömme kolme kertaa todennäköisemmin ensimmäisen ruoan, joka silmiimme osuu verrattuna ruokaan, jonka näemme viidentenä. Epäterveelliset ruoat kannattaakin piilottaa keittiönkaappiin ja jättää hedelmäkulhot näkyville.

7. Hedelmäkulho näkyville

Cornellin yliopiston tohtori Brian Wansinkin Slim By Design -kirjassa selostetun tutkimuksen mukaan ihmiset, joilla oli hedelmäkulho näkösällä keittiössä painoivat keskimäärin 3,6 kiloa vähemmän kuin naapurinsa. Wansinkin mukaan voi toki pohtia, pitävätkö hoikat ihmiset hedelmäkulhoja esillä vai ovatko he hoikkia juuri hedelmäkulhon vuoksi – mutta jos haluaa olla hoikka, kannattaa luultavasti tehdä asioita niin kuin hoikat ihmiset tekevät.

7. Aloita pienellä annoksella

Jos mielesi tekee välipalaa, aloita pienellä annoksella. Kenties se riittää jo tekemään olosi kylläiseksi. Cornellin yliopiston tekemässä tutkimuksessa osallistujille annettiin 195 kilokalorin edestä suklaata, omenapiirakkaa ja perunalastuja ja heidän nälkänsä oli samalla tasolla heti syömisen jälkeen ja mieliteot samalla mallilla 15 minuuttia syömisen jälkeen kuin niillä osallistujilla, jotka söivät samoja ruokia 1 370 kilokalorin edestä.

8. Älä pidä välipaloja aterioina

Vaikka söisit samaa ruokaa, syöt todennäköisesti enemmän silloin, jos aivosi kuvittelevat sinun istuvan alas syömään kunnon ateriaa kuin silloin, jos ajattelet syöväsi välipalaa. Näin kertoo jälleen yksi Cornellin yliopiston tekemä tutkimus. Kun tutkijat laittoivat osallistujat istumaan katettuun pöytään lasillisen kera, he nauttivat 27,9 prosenttia enemmän kilokaloreita syödessään quesadilloja, pizzaa ja kanansiipiä kuin ne osallistujat, joille annettiin kertakäyttöastiat eikä paikkaa istua.

LUE MYÖS:

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme