Mainos
Mainos

Nauti rasvaa vihannesten kanssa – huikea vaikutus terveyteen

Uppopaistetun ruoan epäterveellisyydestä on puhuttu pitkään. Food Chemistryssä julkaistu tutkimus osoittaa, että uppopaistaminen voi itse asiassa kasvattaa kasvisten antioksidanttipitoisuutta.

Tutkimuksen mukaan kasvisten antioksidanttipitoisuus kasvaa, kun ne uppopaistaa ekstraneitsytoliiviöljyssä. Tutkijat kypsensivät perunaa, kurpitsaa, tomaattia ja munakoisoa öljyssä, vedessä ja öljyn ja veden sekoituksessa. Tulosten mukaan öljyssä uppopaistetut vihannekset sisälsivät enemmän antioksidantteja kuin muilla tavoin kypsennetyt.

– Jo pidemmän aikaan on ollut tiedossa, että rasvan nauttiminen vihannesten seurana parantaa kasvisten sisältämien terveellisten ainesosien, kuten vitamiinien imeytymistä. Ei siis ole täysin epäloogista, että kasvisten uppopaistamisesta voisi olla samankaltaista hyötyä. Kun kasvikset kypsennetään terveellisessä kasviöljyssä, öljyn sisältämät antioksidantit siirtyvät kasviksiin, selittää asiaa ravitsemustieteilijä ja ruokakirjailija Frances Largeman-Roth.

Uppopaistettua ruokaa ei kuitenkaan jatkossakaan kannata syödä kovin usein, sillä öljy on 100-prosenttista rasvaa ja siten energiapommi.

Largeman-Roth muistuttaa myös, että tutkimuksessa uppopaistamiseen käytettiin nimenomaan extraneitsytoliiviöljyä. Tulokset eivät välttämättä olisi samanlaisia, mikäli öljynä olisi ollut joku muu vaihtoehto. Ei siis kannata automaattisesti olettaa, että esimerkiksi ravintolan tarjoilemat uppopaistetut perunat tai vihannekset olisi valmistettu juuri ekstraneitsytoliisiöljyssä ja siten erityisen antioksidanttipitoisia. 

Lähde: Food Chemistry

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme