Mainos
Mainos

Neljä dieettimyyttiä, jotka eivät pidä paikkaansa – unohda nämä ja laihdu!

Asiantuntija suosittelee kaikkia laihduttajia unohtamaan sanan "dieetti", ja keskittymään ennen kaikkea kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parantamiseen. 

​​​​​​​Ovatko videon ongelmat sinulle tuttuja?

Ravitsemusterapeutti Kathleen Alleaume listasi Nypost-sivustolle joukon laihdutukseen ja ruokavalioihin liittyviä myyttejä, jotka jokaisen painonpudottajan kannattaisi unohtaa.

Virhe 1: Liian tiukat säännöt

"Ei suklaata tai karkkia enää koskaan." Tämän kaltaiset ”säännöt” eivät asiantuntijan mukaan toimi pitkällä aikavälillä.

Monille laihduttajille dieetti tarkoittaa määräaikaa, jonka aikana joudut käyttämään lähes yliluonnollisia kykyjä vastustaaksesi kiusauksia. Kun olet kärsinyt tietyn ajan, palkitset itsesi roskaruoalla –ja kierre on valmis.

Löytääksesi tasapainon, Alleaume kehottaa korvaamaan kieltämisen sijaan. Kokeile vaihtaa perunalastut vihanneksiin tai sokerinen juoma veteen. Älä yritä muuttaa kaikkea kerralla, sillä pitkällä aikavälillä pienet askeleet tuottavat eniten tuloksia.

Virhe 2: Mietit aivan liikaa ruokaa

Ruoka ei asiantuntijan mukaan ole vihollinen, ja tästä syystä ruokaa ei koskaan tulisikaan jakaa hyviin tai huonoihin vaihtoehtoihin. Pelkkien kaloreiden tai ravintoarvojen laskeminen on henkisesti uuvuttavaa, eikä se näin ollen ole lainkaan kestävä ratkaisu.

Yritä siis liiallisen miettimisen sijaan valita lautasellesi ruokia, jotka tuntuvat sinusta hyvältä. Syö silloin, kun sinulla on nälkä, ja tee valintoja, jotka tuottavat juuri sinulle hyvää mieltä.

– Kuten tiedät, nälkä ei tee koskaan hyvää mielelle, Alleaume toteaa. 

Virhe 3: Ruokavalion noudattaminen = nälkä

Jos olet tähän asti kuvitellut, että dieetti tarkoittaa samaa kuin nälkä, olet ollut väärässä. Nälkä on nimittäin fysiologinen toiminto, joka ilmaisee sitä, ettet syö tarpeeksi.

Alleaum kannustaakin keskittymään ruoan määrän rajoittamisen sijaan ruoan sisältöön ja parempien ruokailurutiinien rakentamiseen. Kun syöt tarpeeksi ravitsevaa ruokaa, pidät vatsan täytenä ja parannat samalla koko kehosi hyvinvointia aina unenlaadusta energiatasoon saakka. 

–  Lakkaa olemasta nälkäinen ja ryhdy syömään ollaksesi onnellinen.

Virhe 4: Et laihduta itsesi takia

Tiukalla ruokavaliolla tuloksia voi syntyä nopeasti, mutta monesti tulokset jäävät lyhytaikaisiksi. Ratkaisuksi tähän ongelmaan Alleaume kannustaa ihmisiä keskittymään pääasiassa terveyteen, ei kiloihin. Ruokapäiväkirjaa pitämällä voit varmistaa, että ruokavaliosi on kunnossa tavoitteitasi ajatellen.  

– Toisin sanoen, nauti prosessista omassa tahdissasi ja varmista, että siinä on pohjimmiltaan kyse kehon kunnioituksesta ja itsensä hyväksymisestä.

Lähde: NyPost

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme