Mainos
Mainos

Nestehukka ja 4 muuta turvottavaa tekijää

Turvotuksen takia vaatteet tuntuvat ahdistavalta päällä ja muutoinkin olo on tukala. Viisi ruokailuun liittyvää asiaa aiheuttavat turvotusta liiankin tehokkaasti.

Turvotusta ilmenee aina, jos syö liikaa. Muutama tekijä vaikuttaa turvotuksen syntymiseen kuitenkin herkemmin kuin toiset. Katso, kuinka sinä voit jatkossa ennaltaehkäistä turvotusta.

1. Vehnä

Vehnän syöminen turvottaa vatsaa ja aiheuttaa myös ilmavaivoja ja jopa ripulia. Jotkut ovat vehnälle hieman herkempiä ja heillä vaivat ilmenevätkin selkeämmin.

2. Suola

Liian suolaisen aterian jälkeen olo on usein turvonnut ja tämä johtuu erityisesti siitä, että suola sitoo elimistöön nesteitä. Tällöin ei kuitenkaan kannata jättää vettä juomatta, sillä munuaiset tarvitsevat vettä suolan poistamiseen.

3. Purukumi

Purukumia syömällä tai hiilihapollisia juomia juomalla haukkaat samalla runsaasti ylimääräistä ilmaa.

4. Maitotuotteet

Joillain on laktoosi-intoleranssi ja tällöin maitotuotteiden jälkeen vatsaa turvottaa ja on ilmavaivoja. Vaikka kyseisestä vaivasta ei kärsisikään, aiheuttaa osa maitotuotteista hieman turvotusta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että esimerkiksi jogurtti sisältää probiootteja, jotka edistävät ruoansulatusta ja laihduttavat.

5. Nestehukka

Ihminen tarvitsee päivän aikana paljon vettä, jotta hän pystyy toimimaan tehokkaasti. Nestehukan aikana keho ryhtyy varastoimaan vettä kehoon ja tällöin ilmenee myös turvotusta. Kannattaakin pitää huoli riittävästä nesteytyksestä, ettei ylimääräistä turvotusta pääse syntymään.

Makuja-sivuston Facebook-fanina luet ensimmäisenä keittiömaailman kuumimmat uutiset, saat ruokablogaajien sekä huippukokkien reseptit ja voit osallistua herkullisiin kilpailuihin! 

Lähde: Fitbie 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme