Mainos
Mainos

Nyhtökauran keksijä kertoo: Tästä hittituote sai nimensä

Kotimaisesta kasviproteiini-innovaatiosta, nyhtökaurasta, tuli Suomessa heti hittituote, kun ihmiset pääsivät sitä maistamaan. Tuotteen keksijä Reetta Kivelä kertoi Millennium Talks -keskustelutilaisuudessa, mistä suursuosin saavuttanut tuote on saanut nimensä.

Nyhtökauran kehittänyt Reetta Kivelä ja hänen yhtiökumppaninsa Maija Itkonen olivat suuren päätöksen edessä, kun helsinkiläinen K-supermarket Mustapekka otti alkuvuodesta heidän tuotteensa myyntiin. Työnimellä "Gold&Green" kulkenut tuote tarvitsi nimen, joka suomalaisten olisi helppo sulattaa.

– Kun teimme silloin esillepanoa, niin tajusimme, ettei kukaan tajua tästä yhtään mitään, jos sanomme, että: "Osta hyvä Gold&Green", Kivelä kertoo.

Inspiraatio syntyi nyhtökanasta

Kivelän mieleen juolahti kuin sattumalta sana nyhtökaura. Ajatus nimen taustalla syntyi pesäpallo-otteluiden buffet-tarjoilua muistellessa.

– Joku toi kerran buffettiin nyhtökanaleipiä. Ajattelin, että jos nykyään on nyhtökanakin, niin miksei nyhtökaurakin. Sieltä nyhtökaura-nimi tuli työpöydällemme, Kivelä kertoo.

– Se tarkoittaa sitä rakennetta ja sitä, että se on jotain muuta kuin sitä sikaa, Kivelä tarkentaa.

Sittemmin Kivelä ja Itkonen ovat saaneet osakseen kritiikkiä siksi, että ihmiset eivät pidä suomalaisen innovaation saamasta nimestä. Moni on ollut sitä mieltä, että tuote ei voi menestyä, sillä sillä on niin surkea nimi.

– Helsingin Sanomien yleisönosastolla käytiin keskustelua nyhtökauran nimestä ja siitä, että se on pöyristyttävän huono. Ihmiset miettivät, että voisiko se olla vaikka papuka tai voitaisiinko järjestää kansallinen nimikilpailu, Kivelä kertoo. 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme