Mainos
Mainos

Nyt loppuu ylensyöminen – näin se onnistuu!

Oletko kyllästynyt huonoihin ruokatottumuksiisi? Lue yksinkertaiset vinkit ylensyömisen lopettamiseen.

Syötkö vaikka ei olisi oikein nälkäkään? Otatko aina lisää ruokaa vain, koska olet niin tottunut tekemään ja koska ruoka on ulottuvillasi? Nyt on aika tehdä kevätsiivous myös ruokatottumuksille ja lopettaa huonot, pinttyneet tavat.

Lue seitsemän vinkkiä, joiden avulla voit tehdä täyskäännöksen. Ota vaikka yksi vinkeistä käyttöön joka päivä ja opettele uudet tavat hiljalleen.

Juo enemmän vettä

Nestehukka sekoittuu usein nälän tunteeksi, joten veden ahkera lipittäminen auttaa kukistamaan väärät hälytykset. Nestehukka aiheuttaa myös energiavajetta, joten säännöllinen nestetankkaus auttaa myös nujertamaan väsymyksen. Aloita päiväsi isolla lasillisella vettä ja laita vaikka puhelimeesi muistutuksia muutaman tunnin välein, jotta muistat juoda lisää. Oletko nälkäinen aterian jälkeenkin? Juo vettä ja hillitset kurnivaa vatsaa.

Vähennä nestemäisiä kilokaloreita

Nestemäisessä muodossa tulevia kilokaloreita on liiankin helppo nauttia, sillä niistä ei tule niin kylläinen olo kuin oikeasta ruoasta. Ne myös imeytyvät helposti. Jätä siis jokapäiväisest käytöstä pois alkoholi, limut ja mehut ja nauti niitä vain satunnaisina herkkuina.

Pureskele pidempään

Jos ahmit ateriasi hetkessä, syöt todennäköisesti liikaa ja vatsan aivoille lähettämä signaali kylläisyydestä viivästyy. Jos pureskelet pidempään, on ruoka helpompi sulattaa ja olosi on kylläisempi, vaikka syöt vähemmän.

Unohda palkinto-ajattelu

Tiedät, ettei pitäisi, mutta se ei estä sinua nauttimasta muffinia tai suklaapatukkaa, koska "ansaitset" sen rankan työpäivän tai juoksulenkin jälkeen – kuulostaako tutulta? Makeiset, perunalastut ja leivonnaiset sisältävät runsaasti kilokaloreita, joten tee itsellesi palvelus ja unohda tällaiset herkut. Napostele mieluummin terveellisimpiä vaihtoehtoja, kuten hedelmiä ja pähkinöitä.

Mene ajoissa nukkumaan

Jos et saa tarpeeksi unta, ruokahaluhormonit villiintyvät ja päädyt syömään enemmän ja valitset kaiken lisäksi runsaskalorisempia ruokia seuraavana päivänä kuin mitä valitsisit hyvin nukutun yön jälkeen. Mene siis sänkyyn säännöllisesti samaan aikaan, pimennä huone ja pidä mahdollisuuksien mukaan ikkunat hieman raollaan, jotta huone täyttyy raittiista ilmasta. Älä käytä älylaitteita tai muuta elektroniikkaa juuri ennen nukkumaanmenoa.

Syö monipuolisia aterioita

Tällaisten aterioiden pitäisi sisältää hiilihydraatteja, rasvoja ja proteiinia. Jos et saa jotain näistä tarpeeksi, nälkäkin iskee nopeammin.

Syö säännöllisiin aikoihin

Monet tietävät, mitä heidän pitäisi syödä, mutta eivät ymmärrä, milloin. Jos jätät aamiaisen väliin ja syöt kevyen lounaan, syöt illalla todennäköisesti enemmän ja sinun luultavasti tekee mieli makeisia. Ota siis käyttöön kunnon rutiini ja syö pääateriat samoihin aikoihin joka päivä. Syö iltapäivällä välipala pitääksesi energiatasosi kunnossa ja kurnivan vatsan kurissa.

Inspiraatiota ruoanlaittoon? Näin valmistuu punajuuri-vuohenjuustolasagne:

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme