Mainos
Mainos

Ole tarkkana: Teetkö nämä lihottavat aamiaismokat?

Tiedämme kaikki, että aamiainen on päivän tärkein ateria. Tankkaamalla vääränlaista aamiaisruokaa saatat kuitenkin edesauttaa ja vauhdittaa painosi nousua.

Vanhan sanonnan mukaan "aamiainen tulee syödä kuin kuningas, lounas kuin prinssi ja illallinen kuin paimentolainen". Tämä on tärkeä muistisääntö, mutta jopa kuninkaan aamiaisella tulee kiinnittää huomiota oikeisiin valintoihin. Älä siis tee näitä alla olevia aamiaismokia!

1. Syöt harkitsematta
Jos työkaverisi tuovat toimistolle mitä houkuttelevampia herkkuja, pysähdy, hengitä syvään ja mieti kahdesti ennenkuin osallistut herkutteluun. Valitset luultavasti hoikan vyötärölinjan epäterveellisten muffinsien ja keksien sijaan.

2. Juot paljon mehua
Saatat virheellisesti kuvitella, että lasi appelsiinimehua on paras mahdollinen alku päivälle. Näin ei kuitenkaan ole, sillä osa kauppojen appelsiinimehuista on maustettu melkoisella määrällä sokeria. Parempi vaihtoehto olisikin juoda lasillinen vettä ja nauttia sen kanssa yksi tavallinen appelsiini.

3. Tankkaat vääränlaisia ruokia
Pannukakut ja vohvelit ovat todella epäterveellinen aamiaisvalinta, etenkin jos ne aateloidaan siirapilla tai voilla. Parempia hiilihydraatteja ja proteiineja saat tankkaamalla vaikkapa täysjyvämuroja maidon tai rasvattoman jogurtin kanssa – ja vatsasi pysyy kylläisenä pidempään.

4. Annat periksi houkutuksille
Erilaiset aamiaispaistokset ovat kieltämättä maukkaita, mutta liika makea heti aamulla ei ole millään tavalla hyödyllistä. Sokerimurot, bagelit ja pasteijat vain aiheuttavat nopean verensokerin nousun ja nälkä palaa takaisin nopeammin kuin uskotkaan.

5. Ostat erikoiskahveja
Se, mitä lisäät kahviisi, voi lisätä kiloja myös vaa'alle. Erityisesti sokeri, makusiirapit ja kermavaahto voivat muuttaa tavallisen kahvikupin todelliseksi kaloripommiksi, joten pitäydy aivan tavallisessa maitokahvissa läpi päivän.

6. Et pidä syötävää mukanasi
Aamut voivat toisinaan olla niin kiireisiä, ettet yksinkertaisesti ehdi istahtaa nauttimaan aamiaista. Terveellisen ruokavalion salaisuus onkin ennalta valmistautuminen, joten voit varata mukaasi vaikkapa hedelmän tai muita ravinteikkaita ja sokerittomia aamaisnaposteltavia.

7. Annat periksi välipala-automaatille
Pieni välipala-automaatista ostettu pussi pähkinöitä on toki terveellisempi aamiainen kuin rasvainen donitsi, mutta halvemmalla ja vähemmillä kaloreilla selviät, kun haet kioskista tai kaupasta rasvattoman jogurtin, hedelmän tai myslipatukan.

8. Ahmit liikaa buffetissa
Seisovaan aamiais- tai brunssipöytään päätyminen johtaa usein aivan liialliseen ahmimiseen. Vältä ottamasta lautasellesi muffineita, mehuja tai muita sokeripitoisia herkkuja. Aloita nälän häätäminen sen sijaan vähärasvaisella lihalla, hedelmällä, täysjyväleivällä ja kananmunalla, jolloin et välttämättä edes jaksa ajatella herkkuja.

9. Vannot aamiaispatukoiden nimeen
Aamiais- tai välipalapatukat tarjoavat nopean helpotuksen nälkään, mutta monet versiot voivat sisältää yhtä paljon kaloreita kuin jälkiruoat! Tavallinen siivu täysjyväleipää ajaa saman asian, tosin huomattavasti vähäkalorisemmin.

10. Et ota aamiaisesta tapaa
Vaikka heräisit tuntien olosi edelleen täydeksi, olisi silti järkevää napata suuhun edes jotakin heräämisen jälkeen. Jättämällä aamiaisen väliin et myöskään anna aineenvaihdunnallesi uutta sysäystä, jolloin se luonnollisesti hidastuu. Ota aamiaisesta siis samanlainen rutiini kuin vaikkapa hampaiden pesusta.

+ nauti aina aamiaisen yhteydessä lasillinen vettä!

(MTV3)

Lähde: Shape.com

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme