Mainos
Mainos

Oletko jo kokeillut hittileipää? Täynnä proteiinia ja sisältää vain vähän hiilihydraatteja!

Oletko sinä jo kokeillut terveysintoilijoiden uutta hittiä, pilvileipää?

Pilvileipä on täynnä proteiinia, mitä ei tavallisesti leivästä paljoa saa. Sen sijaan perinteinen leipä sisältää hiilihydraatteja, joita pilvileivässä puolestaan ei ole paljoa. 

Ennen kuin innostut kalorittomasta proteiinipommista, muista vanha sananlasku: kun jokin on liian hyvää ollakseen totta, se todennäköisesti on.

Mikä ihmeen viinikivi?

Viinikivi eli cream of tartar.

Leivinjauhe sisältää viinikiveä.

Viinikiveä voi ostaa apteekeista. Sitä löytyy myös joidenkin maustevalmistajien valikoimista ruokakauppojen maustehyllystä.

Pilvileipä valmistetaan raejuustosta, kananmunanvalkuaisesta ja viinikivestä. Resepti on yksinkertainen, mutta makua saa muokattu lisäämällä yrttejä ja mausteita mukaan.

Viljaton ja vähähiilihydraattinen pilvileipä on kevyt vaihtoehto leivälle. Myös keliaakikot tai gluteiinitonta ruokavaliota noudattavat saattavat innostua tästä ”leivästä”.

Kaloreita pilvileivässä on noin puolet verraten tavalliseen leipään.

Ei sisällä kuituja

Pilvileivällä on kuitenkin huonotkin puolensa: se voi sisältää yllättävän paljonkin rasvaa käytetystä raejuustosta riippuen sekä runsaasti suolaa. Pilvileipä ei myöskään sisällä juurikaan kuitua, mitä leivästä yleensä saadaan.

Pilvileivälle löytyy kuitenkin varmasti faninsa. Lisäksi sitä voi esimerkiksi paahtaa paahtoleivän tapaan ja käyttää muutenkin kuten leipää. Pilvileipätaikina voidaan myös paistaa pizzan tapaan litteäksi.

Perinteisestä leivästä pilvileipä on kuitenkin kaukana niin maun kuin koostumuksensa puolesta.

Pilvileipä:

  • 3 kananmunaa
  • 3 rkl raejuustoa
  • 1/4 tl viinikiveä
  • 1 rkl hunajaa
  • makeutusainetta

Erottele kananmunat valkuaisiksi ja keltuaisiksi. Vaahdota kananmunanvalkuaiset ja viinikivi kulhossa. Sekoita toisessa kulhossa keltuaiset, raejuusto ja hunaja tasaiseksi massaksi. Yhdistä varovasti valkuaisseos keltuaisseokseen. Asettele taikina paistopellille esimerkiksi pyöreiden näkkileipien muotoon. Paista uunin keskitasolla 30 minuuttia 150 asteessa. Pilvileipäset ovat valmiita, kun niiden pinta on kullanruskea.

Lähde: Mashed, resepti MOMables

Korjaus 6.4. klo 9.20: Juttua ja otsikkoa muokattu. Jutussa väitettiin virheellisesti, että pilvileipä ei sisällä lainkaan hiilihydraatteja. Hunajassa on kuitenkin hiilihydraatteja, joten pilvileipä on vähähiilihydraattipitoinen.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme