Mainos
Mainos

Oletko koukussa kahviin ja herkkuihin? Näin pääset riippuvuuksista eroon

Onko sinun saatava herkkuja joka päivä? Jos vastasit kyllä niin kannattaa vilkaista muutama vinkki, jotka auttavat pääsemään eroon erilaisista riippuvuuksista.

Kahvia tulee usein juotua liian monta kuppia päivässä. Epäterveelliseksi miellettyä ruokaa ja muita herkkuja tulee myös joskus syötyä liikaa. Men’s Health -sivustolla vinkataan, kuinka voi päästä eroon riippuvuutta aiheuttavista juomista ja ruoka-aineista.

Kahvi

Kahvin juontia ei kannata lopettaa äkillisesti. Yleensä tällaisissa tapauksissa ihmiset nimittäin sortuvat kuitenkin jossain vaiheessa kahvikupin äärelle, kun himot käyvät niin hallitsemattomiksi. Men’s Health -sivustolla suositellaankin, että riippuvuudesta kärsivä henkilö vähentäisi määrää pikkuhiljaa. Kahvista ei tietenkään tarvitse luopua kokonaan, mutta määrät kannattaa pitää kurissa.

Hiilihydraatit ja sokeri

Pastan, keksien ja muiden hiilihydraattien ja sokereiden syöminen tuottaa hetkellisesti hyvänolontunteita. Tämän takia hiilihydraatteihin ja sokereihin jää niin helposti koukkuun. Riippuvuudesta pääsee yli, jos ruokavaliossa vaihtaa tavalliset tuotteet täysjyvätuotteiksi ja suosii luonnon omia makeutusaineita. Kannattaa myös syödä paljon kuituja, koska tällöin herkkuja ei tee enää niin paljon mieli.

Virvoitusjuoma

Kofeiinia sisältäviä virvoitusjuomia juovien kannattaa ensimmäisenä vaihtaa tällaiset juomat kofeiinittomiin. Tavallisten juomien kanssa täytyy pikkuhiljaa vähentää annoksia ja juoda mieluummin esimerkiksi maustettuja kivennäisvesiä ja teetä.

Rasva

Kanadalaisen tutkimuksen mukaan rasvaisten ruokien syöminen aiheuttaa aivoissa samankaltaisia reaktioita kuin osa huumeista. Rasvaiset ruoat aiheuttavatkin riippuvuutta hyvin helposti ja niiden perään kaipaa aina uudelleen.

Mitä vähemmän niin sanottua roskaruokaa syö, niin sen vähemmän sitä myös tekee mieli. Vaihda kovat transrasvat ruokavaliostasi pehmeisiin tyydyttymättämiin rasvoihin. Ruokavaliosta kannattaa esimerkiksi sipsien tilalle vaihtaa kourallinen pähkinöistä, sillä ne pitävät nälän kurissa ja sisältävät samalla myös hyviä rasvoja.

Lue myös:

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme