Mainos
Mainos

Omaksu terveellisempi elämäntyyli – suorita nämä vaihdokset ruokavaliossasi!

Terveellinen syöminen ei aina ole ihan helppoa. Monet elintarvikepaketit suorastaan huokuvat terveellisyyttä, vaikka ne eivät todellisuudessa edes olisi erityisen terveellisiä.

Lue listauksemme herkuista, jotka sinun tulisi korvata suosittelemallamme terveellisemmällä vaihtoehdolla! 

1. Aamupalaksi ohraa

Mysli on tyypillinen ruokalaji, joka mielletään usein terveelliseksi aamiaisvaihtoehdoksi. Myslissä voi kuitenkin olla valtavasti piilosokeria ja kaloreita. Erityisesti muromyslit ovat usein todellisia kaloripommeja. Vaihda mysli ohraan. Tee ohrasta puuroa tai lisää ohrasuurimoita jogurtin sekaan!

2. Korvaa hapankerma kreikkalaisella jogurtilla

Kermaviili, hapankerma, smetana ja majoneesit ovat kaikki kaloripitoisia ja epäterveellisiä maustajia ruoassasi. Kokeile korvata nämä kaikki kreikkalaisella jogurtilla. Jogurtti taipuu mainiosti myös suolaisen ruoan lisukkeeksi. Mausta se tuoreilla yrteillä: esimerkiksi korianteri sopii upeasti yhteen jogurtin kanssa. Tuorepuristettu sitruunamehu ja kreikkalainen jogurtti ovat myös taivaallinen yhdistelmä. Kokeile sitruunajogurttia esimerkiksi lohen kanssa!

3. Unohda suolatut pähkinät ja sipsit

Korvaa kaikki maustetut ja rasvaiset välipalaherkut vaikka manteleilla, jos mielesi tekee jotain rouskuvaa. Manteleiden syöminen hillitsee tutkitusti ruokahalua. Muista kuitenkin, että mantelit sisältävät runsaasti kaloreita, vaikka ne ovatkin hyvälaatuisia. Syö siis maksimissaan pieni kourallinen manteleita päivässä!

4. Sano hyvästit vaalealle leivälle

Korvaa vaalea leipä raikkailla, tuoreilla vihanneksilla. Vaaleassa leivässä ei ole oikeastaan mitään sellaista, mitä et voisi korvata jollain terveellisemmällä vaihtoehdolla. Jos haluat syödä leipää ateriasi yhteydessä, suosi ruisleipää tai kokojyväleipää.

5. Salaatinlehdet

Kyllä, salaatti on melkein aina terveellinen vaihtoehto lounaalla. Huomaa kuitenkin, että salaateissakin on eroja. Esimerkiksi kaali ja pinaatti ovat monin verroin terveellisempiä ja ravintorikkaampia ruokia, kuin tavallinen jäävuorisalaatti. Laita lounassalaattiisi pohjaksi vihreän salaatin sijasta kaalia, pinaattia ja vaikka rucolaa. Pinaatti ja rucola tuovat salaattiin myös paljon enemmän makua kuin tavallinen salaatti. 

6. Pasta ja muut hiilihydraatit

Peruna, makaronin ja riisin sijaisena toimii mainiosti höyrytetty, keitetty tai soseutettu kukkakaali. Kukkakaali myös maistuu paremmalta kuin vaaleat hiilarit! 

7. Älä levitä sentin kerrosta voita leivälle

Voi maistuu hyvältä, mutta on melko lailla epäterveellistä. Kokeile korvata voi jollain seuraavista levitteistä: hummus, kevyt maapähkinävoi tai vähäkalorinen tuorejuustolevite. 

8. Kermaiset keitot

Keitto tuntuu oivalta valinnalta lounaalla, sillä keitot ovat tunnetusti painonpudottajalle sopivaa ruokaa. On silti turhaa kuvitella, että kermainen keitto olisi jotenkin kevyt valinta. Suosi sen sijaan kirkasliemisiä keittoja. Ne ovat todella vähäkalorisia, ravintorikkaita ja maukkaita lounasruokia. 

9. Juo mantelimaitoa

Mantelimaidossa on puolet vähemmän kaloreita kuin tavallisessa kevytmaidossa. Vaikka et olisikaan maidottomalla ruokavaliolla, niin kaloriero on hyvä syy siirtyä nauttimaan mantelimaidosta. 

10. Syö herkkusieniä

Tiesitkö, että sadassa grammassa herkkusieniä on vain 16 kilokaloria? Samassa määrässä paistettua jauhelihaa on 216 kilokaloria. Sienet ovat sitä paitsi myös maukkaita ja täyttäviä!  

11. Tee ruoasta täyteläistä avokadon avulla

Avokadon avulla esimerkiksi kastikkeesta saa paksumpaa ja maistuvampaa, ja avokadot ovat tunnetusti terveellistä syötävää. Unohda siis ruokakermat, majoneesit ja muut epäterveelliset lisukkeet! 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme