Mainos
Mainos

Onko olo väsynyt, stressaantunut ja turvonnut? Toimi näin!

Jos olet tehnyt uudelle vuodelle lupauksen keveämmästä elämästä, on sinun syytä ensin päästä stressittömään mielentilaan.

Brittiläisen ravitsemusterapeutin ja tv:stä tutun dieettiekspertin Charlotte Wattsin mukaan varmin keino hoikempaan elämään on oppia ensin hallitsemaan kunnolla stressiä.

Wattsin mukaan stressaantunut olo ja väsymys saa meidät helposti himoamaan erilaisia energiapitoisia herkkuja ja tekee myös olemassa olevien liikakilojen pudottamisen vaikeaksi. Stressihormonit nimittäin lisäävät myös kehon rasvavarastoja.

Useimmat dieetit ovat siis tuhoontuomittuja, jos olo on jo valmiiksi stressaantunut. Pienet muutokset syömisessä ja elämäntyylissä voivat kuitenkin auttaa sinua selviämään helpommin stressistä. Ensimmäinen askel onkin tunnistaa oma stressityyppi, jotta vuosi 2012 voisi alkaa hoikemmissa, rauhallisemmissa ja terveellisemmissä merkeissä.

Turvonnut ja stressaantunut?

- Tunnetko olosi usein turvooneeksi syömisen jälkeen?
- Onko vatsasi usein ärtynyt ja paheneeko ärtymys silloin, kun olet stressaantunut?
- Onko sinulla ruoka-aineyliherkkyyksiä?
- Oletko käyttänyt pitkään tulehduskipulääkkeitä tai antibiootteja?
- Saatko usein päänsärkyjä?
- Kuuluuko ruokavalioosi runsaasti sokereita ja hiilihydraatteja?

Jos tämä on stressityyppisi, ongelmasi johtuvat todenäköisesti hyvien bakteereiden puutteesta vatsassasi. Tämä aiheuttaa sokerihimoa, ruoansulatusongelmia sekä painonnousua.

MITÄ TEHDÄ? Syö enemmän luonnollisia probiootteja, jotka auttavat hyvien bakteereiden synnyssä. Probiootteja saat vihanneksista ja hedelmistä, kuten artisokasta, sikurista, banaaneista, valkosipulista, sipuleista ja purjoista. Pureskele ruokasi kunnolla ja kun syöt proteiinipitoista ruokaa, odota vähintään tunti sen jälkeen, ennen kuin syöt hedelmiä. Muuten elimistöösi muodostuu helposti kaasua. Vähennä sokerin, alkoholin ja kofeiinin käyttöä. Käy myös testauttamassa mahdolliset ruoka-aineallergiat (maitotuotteet, viljat, kananmunat, kala)-

Epämotivoitunut ja stressaantunut?

- Tuntuuko usein siltä, että et jaksa tehdä mitään?
- Masennutko helposti esimerkiksi kaamosaikaan?
- Syötkö sokeri- sekä hiilihydraattipitoisia tuotteita lohduksi?
- Ahmitko joskus ruoka myöhään illalla? Syötkö usein liikaa?
- Nukutko huonosti?

Jos tunnistat oireet, älä syytä tahdonvoiman puutetta. Stressitilasi on "syönyt" kehostasi hyvänolon hormonit seratoniinin ja dopamiinin. Näiden onnelisuushormonien alhaiset tasot on yhdistetty masennukseen, joka puolestaan herättää himot rasvaiseen ja hiilihydraattipitoiseen ruokaan.

MITÄ TEHDÄ?: Syö paljon kalaa ja Omega-3 -pitoisia tuotteita. Nämä auttavat kehosi omaksumaan enemmän serotoniinia ja dopamiinia. Syö proteiinia jokaisella aterialla, jotta aivosi pysyvät vireänä. Vähennä sokerin käyttöä ja herättele vatsasi probioottisia bakteereja syömällä luonnonjogurttia. Syö paljon magnesiumia, treenaa ulkona, naura, kuuntele musiikkia, vietä aikaa ystäviesi kanssa ja harrasta seksiä. Nämä kaikki lisäävät onnellisuushormonien määrää kehossasi!

Ylikierroksilla ja stressaantunut?

- Tunnetko olevasi jatkuvasti kiireinen?
- Reagoitko nopeasti stressaaviin tapahtumiin?
- Onko sinulla vaikeuksia rentoutua?
- Onko sinun hankala ottaa vastuuta asioita?
- Tuntuuko sinusta joskus siltä, että et selviä kaikesta?
- Ärtyynnytkö usein ja heittelevätkö tunteesi?

Tämä on yksi yleisimmistä stressityypeistä ja pitkällä aikavälillä myös haitallisin. Kehon lisämunuaiset, jotka hallitsevat monia stressihormoneita, käyvät ylikierroksilla jolloin ihmisen ruokahimot kasvavat.

MITÄ TEHDÄ? Pidä huoli, että saat ruoastasi kaikki ravintoaineet ja syö jokaisella aterialla proteiineja, terveellisiä rasvoja sekä paljon vihanneksia. Harkitse lisäravinteiden kuten sinkin, raudan, B-vitamiinien, C-vitamiini.

Älä sivuuta väsymystäsi. Yritä rentoutua iltaisin esimerkiksi hengitysharjoitusten avulla. Hidasta elämääsi ja löysennä esimerkiksi treeniaikatauluasi. Vältä erityisesti kilpailuhenkisiä urheilulajeja.

Väsynyt ja stressaantunut?

- Heräätkö usein väsyneenä?
- Putoavatko energiatasosi yllättäen kesken päivän?
- Luotatko sokerin ja kofeiinin voimaan, kun haet piristystä?
- Tuntuuko olosi usein sekavalta?
- Oletko iltaan mennessä erittäin uupunut?
- Nukutko huonosti?
- Kertyykö kehoosi paljon nestettä?

Jos olet käynyt pitkään ylikierroksilla, stressityyppisi muuuttuu helposti väsymykseksi. Tämä johtaa usein energiatasojen romahtamiseen ja sokerituotteiden himoitsemiseen.

MITÄ TEHDÄ? Vaihda huonot energiatasojen korjaajat, kuten sokerit, kahvi, alkoholi ja tupakka monivitamiineihin ja mineraalilisiin nostaaksesi kehon rauta-, B-vitamiini- ja C-vitamiinitasoja. Syö enemmän punaista lihaa, kalaa, kananmunia ja pinaattia saadaksesi rautaa. Syö myös siipikarjaa, maitoa, tofua ja sieniä, jotta saat B12-vitamiinia. Nauti päivittäin hedelmiä ja vihanneksia ja vähennä stressitasoasi liikkumalla.

Lähde: Daily Mail

(MTV3)

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot