Mainos
Mainos

Opettele nämä terveelliset tavat vegaaneilta – luopumatta lihasta!

Lihan ystäville vegaanius voi olla kaukainen asia, mutta jotkut asiat vegaanien ruokavaliosta kannattaa ottaa omakseen.

Vaikka et pystyisi tai haluaisi lihasta luopuakaan, kannattaa silti ottaa vinkkejä vegaanien ruokavaliosta.

Nappaa kiinni ainakin näistä terveellisistä ruokarutiineista:

1. Paljon vihanneksia

Vegaanit pysyttelevät erossa lihasta ja juustosta, mutta nauttivat runsaasti tuoreita, värikkäitä vihanneksia tehdäkseen aterioista, voileivistä ja salaateista ravitsevampia. Vaikka olisitkin suuri lihan ystävä, kannattaa lautanen pakata täyteen vihreitä lehtivihanneksia ja muita vihanneksia. Saat niistä proteiinia, vitamiineja, kivennäisaineita, antioksidantteja ja kuitua. Yritä ottaa jokaiseen ateriaan mukaan ainakin kaksi vihannesta. Voileivän väliin vaikkapa tomaattia ja lehtisalaattia ja burriton väliin porkkanaraastetta ja kurkkua.

2. Ei majoneesia

Majoneesi sisältää munanvalkuaisia, joten se ei sovi vegaanien ruokavalioon. Sinun ei silti tarvitse tyytyä kuivaan voileipään. Vegaanit ovat hyvinkin luovia täytteiden suhteen ja runsaskalorisen majoneesin voikin korvata terveellisemmällä vaihtoehdolla. Kokeile vaikkapa muussattua avokadoa tai hummusta.

3. Syö hapatettua ruokaa

Vegaanit ovat syöneet hapatettuja ruokia jo pitkään ja ne ovat yhä enenevässä määrin löytämässä tietään muidenkin lautaselle. Nämä ruoat, kuten hapankaali ja kefiiri, sinunkin kannattaa ottaa osaksi ruokavaliotasi, sillä ne ovat täynnä ravintoaineita, probiootteja ja tietysti herkullista makua. Lisää vaikka kimchiä ja hapankaalia salaattiin ja voileipiin.

4. Laajenna maustehyllysi valikoimaa

Kun et voi antaa ruokaan makua voilla ja juustolla, maustehyllystä tulee ystäväsi. Olitpa vegaani tai et, yrtit ja mausteet ovat hyvä tapa lisätä makua aterioihin, vieläpä ilman turhia rasvoja tai kilokaloreita. 

5. Tee alusta asti

Vegaanit ovat hyvin tietoisia siitä, mitä syövät, joko välttääkseen eläinperäisiä tuotteita tai taatakseen ruokansa terveellisyyden. Koska monissa jalostetuissa ruoissa on eläinperäisiä ainesosia, ruoka on helpointa tehdä alusta asti itse. Vegaanit viettävätkin paljon aikaa keittiössä. Koostitpa ruokasi kanasta tai tofusta, on pelkästään hyvä asia, jos teet ruokasi omin kätösin. Näin leikkaat kätevästi myös ruoan sisältämän turhan rasvan ja kilokalorien määrää.

6. Nauti kasvisperäisistä proteiineista

Sinun ei tarvitse luopua lihasta kokonaan, vaikka tekisitkin lautasellesi tilaa kasvisperäisille proteiineille. Palkokasvit on yhdistetty pitkäikäisyyteen ja pienentyneeseen sairastumisriskiin. Esimerkiksi pavuissa on paljon kuitua ja proteiinia, mutta niissä on myös vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja. Mikset siis nauttisi niiden terveyshyödyistä? Kokeile vaikkapa paria lihatonta ateriaa viikossa ja rakenna silloin ateriasi papujen tai linssien ympärille.

Lähde: Huffington Posterik

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme