Mainos
Mainos

Osaatko käyttäytyä hyvin ravintolassa? Älä sorru näihin tyhmyyksiin

Treffiseuralaisesi on varannut pöydän kaupungin kuumimmasta ravintolasta. Lue etiketti oikeaoppiseen ravintolakäyttäytymiseen, niin et nolaa itseäsi treffeillä.

1.

Jos ravintolassa on naulakko, vie takkisi sinne. Älä raahaa jättikokoista talvitoppatakkia, huivia, pipoa ja hanskoja pöytään häiritsemään toisia asiakkaita, seuralaisesi iltaa ja tarjoilijoiden työtä.

2.

Kun henkilökunta haluaa kertoa teille menusta tai esitellä annoksia, kuuntele, mitä hän sanoo. Jos et missään nimessä halua, että esimerkiksi jokainen ruoka-annos esitellään, niin voit sanoa vaivihkaa tarjoilijalle tästä. On ikävää puhua toisen päälle, jos hän yrittää vain tehdä työnsä kunnolla.

3.

Älä juo liikaa. Tämä on vanha ja sitäkin kultaisempi sääntö. Ravintolan vessaan sippaava treffikumppani ei houkuta ketään.

4.

Ravintola ei ole oikea paikka intohimoiselle suutelemiselle. Käsi kädessä voi olla, ja muutkin pienet hellyydenosoitukset ovat ihan ok. Ravintolassa ei kuitenkaan kuulu harrastaa minkäänlaista teerenpeliä ennen kotiin suuntaamista. Romanttisten katseiden luulisi riittävän…

5.

Jos tarjoilija kysyy allergioita, kerro niistä rehellisesti. Ei ole yhtään noloa kertoa allergioita ääneen. Voit myös ilmoittaa etukäteen mahdollisista allergioista, jos et halua puhua niistä illallisseuralaisesi kuullen. Paljon nolompaa on jättää ruoka kokonaan syömättä allergian takia.

6.

Klassistakin klassisempi moka on kiljua ääneen ravintolan liian kalliista hinnoista. Nykyään melkein jokaisen ravintolan menu ja hinnasto löytyy netistä, joten et voi väittää, ettet tiennyt etukäteen hintoja. Jos olet tarkka ravintola-annoksesi hinnasta, niin tarkista menu etukäteen verkkosivuilta tai asiakaspalvelusta.

7.

Malttamattomuus on ehkä kaikkein ikävintä, mitä asiakas voi tehdä. Älä napsuttele sormiasi, huutele tai vihellä tarjoilijalle. Älä myöskään nouse paikaltasi, ja mene keittiön puolelle tiedustelemaan, missä annoksesi viipyy. Jos palvelu on todella huonoa, etkä saa palvelua riittävän nopeasti, niin tiukka katsekontakti tarjoilijaan riittää yleensä hyvin pitkälle. Jos sekään ei auta, niin voit käydä vaikka baaritiskillä kysymässä kohteliaasti syytä asiaan.

8.

Älä loukkaannu, jos baarimestari kysyy papereitasi. Hän tekee vain työtään.

9.

Älä yritä valehdella, että sinulla on varaus täyteen ravintolaan. Se ei kuitenkaan onnistu.

10.

Lounasseteleillä ei voi maksaa alkoholijuomia. Tarjoilija ei voi lipsua säännöstä, sillä silloin hän rikkoisi lakia. On turhaa yrittää vängätä asiasta.

11.

Lokittaminen on harmillisen yleistä kaikenhintaisissa ravintoloissa. Ilmaisen ruoan pummiminen on todella alhainen tapa. Jos sinulla ei ole rahaa syödä ravintolassa, niin mene lähikauppaan.

Näin tarjoilijat ja baarimikot kommentoivat aihetta:

– Tässä työssä joutuu leikkimään salapoliisia hyvinkin usein. Jos asiakas hakee nuorelle seurueelleen juomat yhdellä kertaa, joudun pyytämään kaikki seurueen jäsenet tiskille näyttämään papereitaan. Ei, en todellakaan tee sitä keljuillakseni, vaan ihan oikeasti haluan varmistua kaikkien iästä. Jos tarkastaja tekisi yllätysvisiitin ja näkisi paikalla alaikäisen siideri käsissään, menisi ravintola kiinni alta aikayksikön, eräs tarjoilija kertoo.

Jos näytät nuorelta, lätkäise ne paperit valmiiksi esille. Turha siitä on aina yllättyä jos joku kysyy niitä - ei siinä ole mitään henkilökohtaista.

– Meidän ravintolassa oli kerran mies, joka toistuvasti pissasi alleen penkille. Mies oli liikuntarajoitteinen, ja vetosi aina siihen, ettei pääse itse vessaan. Pitääkö sitten juoda viisi oluttuopillista yhteen menoon? Miehelle annettiin kyllä porttikielto, mutta tämä onnistui silti aina välillä livahtamaan saliin. Lähistöllä asuvana henkilönä mies tunsi kaikki tarjoilijat, ja vakoili ikkunasta, jos paikalla olisi joku uusi, nimettömänä pysyvä tarjoilija toteaa.

– Ei meillä ole hyttysiä baarissa. Eikä se huitominen nopeuta palvelua lainkaan, todennäköisesti vain hidastaa sitä. Kyllä se vuoro sieltä tulee, usko pois.

– Olen töissä fine dining -ravintolassa, jonka sali on hiljainen ja tunnelmallinen. Eräs pariskunta piti tunnelmasta siinä määrin, että meinasivat syödä toistensa kasvot irti. Sylki roiskui ja moiskahdusäänet kajahtelivat ilmassa. Muut asiakkaat tuijottivat. Kollegani joutui käydä huomauttamassa asiasta, mikä oli tietysti äärimmäisen kiusallista, eräs tarjoilija kertoo.

– Ravintola oli täpötäynnä, ja sisään astuva asiakas huomasi sen oikein hyvin. Käytimme silloin käsin kirjoitettua listaa varauksistamme. Toimin hovimestarina. Huomasin, kuinka asiakas ensin kuikuili vapaita pöytiä. Huomattuaan, että yhtäkään vapaata pöytää ei ollut, hän kurotti päätään varauslistani yläpuolelle ja yritti vakoilla jonkun toisen varaajan nimen listasta. Kysyin kohteliaasti, että onko herralla pöytävarausta. Mies sönkkäsi huonosti vakoilemansa sukunimen monen kirjaimen verran väärin. Totesin, että sillä nimellä ei kyllä ole tälle illalle yhtään varausta. Kumma kyllä, hän ei nostanut asiasta metakkaa, vaan lähti suorin tein pois ravintolasta.

– Asiakas luuli voivansa maksaa laskunsa S-eturyhmän lahjakorteilla, jotka eivät käyneet meillä. Kortin toisella puolella oli selkeästi lueteltuna ravintolat, joissa lahjakortti oli voimassa. Asiakas suuttui sitten tästä. Asiasta väännettiin pitkään ja tuskallisesti. Lopulta asiakas sai ruokansa puoleen hintaan, ihan vain, jotta pääsimme hänestä eroon.

– Ilmaisten annosten lokittaminen on kaikkein raivostuttavinta, mitä asiakas voi tehdä. Kerran vein asiakkaalle pääruoka-annoksena kauden kalaa. Kävin kysymässä puolessa välissä ateriaa, että maistuuko hyvin. Asiakas nyökytteli, ja jatkoi syömistä. Kun kävin hakemassa astiat pois, asiakas ilmoitti, että annoksessa oli aivan liikaa suolaa. Siksi hän haluaa sen ilmaiseksi. Katsoin typertyneenä lautasta, joka oli suurin piirtein nuoltu puhtaaksi. Kysyin, miksei asiakas sanonut siitä heti. Asiakas vastasi, että hänellä on niin kova kiire, ettei muka ehtinyt odottaa uutta annosta. Ilmaiseksi emme antaneet annosta, mutta jouduimme antamaan alennusta. Täysin tahaltinen ja kurja temppu.

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme