Mainos
Mainos

Pähkinöiden terveysvaikutuksissa eroja – mitkä sopivat parhaiten sinulle?

Pähkinät mainitaan usein terveellisten ruokien listoissa. Pähkinät ovatkin täynnä tärkeitä ravintoaineita, sydänystävällisiä rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Pähkinöiden terveysvaikutuksissa on kuitenkin eroja.

Mitä pähkinöitä kannattaa välttää laihdutuksen aikana, ja mitä pähkinöitä miesten kannattaa syödä terveytensä vuoksi? Lue, miten erilaiset pähkinät vaikuttavat terveyteesi.

Parhaat pähkinät laihduttajalle

Kaikissa pähkinöissä on melko saman verran kaloreita. Vaikka pähkinöissä on suhteellisen paljon kaloreita, pähkinät sopivat silti laihduttajan ruokavalioon – pienissä määrin. Pähkinöiden omega-3-hapot, proteiini ja kuidut täyttävät mahan ja vaimentavat ruokahalun.

Vähiten kaloreita löytyy manteleista. 30 grammaa manteleita sisältää noin 160 kilokaloria. Tässä määrässä on noin kuusi grammaa proteiinia ja 14 grammaa rasvaa. Myös cashewpähkinät ja pistaasit kuuluvat vähäkalorisimpiin pähkinöihin, eli sopivat hyvin laihduttajan ruokavalioon.

Laihduttajan on tärkeää vältellä öljyssä paahdettuja pähkinöitä, ja syödä pähkinät mieluiten raakana. Raakojen pähkinöiden syönti kannattaa siitäkin syystä, että raaoissa pähkinöissä on paljon omega-3-rasvahappoja, mutta nämä ravintoaineet voivat tuhoutua korkeissa lämpötiloissa.

Huonoimmat pähkinät laihduttajalle

30 grammaa macadamiapähkinöitä tai sama määrä pekaanipähkinöitä sisältävät noin 200 kilokaloria. 30 grammassa macadiapähkinöitä on noin kaksi grammaa proteiinia ja 21 grammaa rasvaa. 30 grammassa pekaanipähkinöitä on noin kolme grammaa proteiinia ja 20 grammaa rasvaa. 

Eniten kaloreja sisältävät pähkinät eivät kuitenkaan sisällä kovin paljon enemmän kaloreita kuin ne pähkinät, jotka sisältävät vähiten kaloreita. Näin ollen periaatteessa kaikki pähkinät sopivat laihduttajalle, kunhan laihduttaja pitää huolen siitä, että pähkinöitä tulee syötyä hillitysti, eikä niitä tule naposteltua pitkin päivää.

Sydänystävällisimmät pähkinät

Vaikka kaikki pähkinät sisältävät sydämen terveyttä edistäviä omega-3-rasvoja, saksanpähkinä on näistä sydänystävällisin. Tämä johtuu siitä, että pähkinä sisältää suuret määrät alfalinoleenihappoa, joka tutkijoiden mukaan voi vähentää sydämen rytmihäiriöitä.

Vuonna 2006 tehdyn espanjalaisen tutkimuksen mukaan saksanpähkinät vähensivät tulehduksia yhtä tehokkaasti kuin oliiviöljy. Tutkimuksessa todettiin myös, että saksanpähkinät vähensivät rasvaisen aterian syömisen jälkeen tapahtuvaa hapettumista valtimoissa yhtä tehokkaasti kuin oliiviöljy.

Aivojen toimintaa tukevat pähkinät

Maapähkinöissä on paljon folaattia, mineraalia, joka on tärkeä aivojen kehitykselle, ja joka voi suojata aivoja kognitiiviselta rappeutumiselta.

Maapähkinä sopii loistavasti myös kasvissyöjien ruokavalioon, sillä kasvisyöjät voivat kärsiä folaatin puutteesta. Raskaana olevien naisten kannattaa syödä maapähkinöitä, sillä he tarvitsevat folaattia suojellakseen syntymätöntä vauvaansa syntymävioilta. 

Kuten useimmat pähkinät, myös maapähkinät ovat täynnä aivotoimintaa tukevia hyviä rasvoja, sekä E-vitamiinia.

Parhaat pähkinät miesten terveyden kannalta

Parapähkinät ovat täynnä seleeniä, mineraalia, joka voi suojella eturauhassyövältä ja muilta sairauksilta. Vain yksi pähkinä sisältää seleeniä enemmän kuin mitä keho tarvitsee päivässä, joten syö pähkinöitä niukasti: viimeisimpien tutkimusten mukaan liiallinen seleenin saanti saattaa kasvattaa riskiä sairastua 2-tyypin diabetekseen.

Pekaanipähkinät tekevät myös hyvää miehen terveydelle.  Ne ovat täynnä beta-sitosterolia, kasvisteroidia, joka voi helpottaa eturauhasen hyvänlaatuisen liikakasvun oireita.

Lähde: health.com

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme