Mainos
Mainos

Painonpudotuksesta helpompaa? 6 tapaa onnistua

Onko tahdonvoima – tai sen puute – yksi suurimmista kynnyskysymyksistä, mitä painonpudotukseesi tulee? Lue keinot, joiden avulla tämä ongelma poistuu.

Kaatuvatko painonpudotusyrityksesi aina tahdonvoiman puutteeseen? Haluaisit hillitä syömistäsi, mutta keittiön kaapista huhuileva suklaapatukka ei anna sinulle siihen mahdollisuutta? Tällaisissa tapauksissa paras keino on luoda tilanteet sellaisiksi, joissa tahdonvoimaa ei edes tarvita. Lue, miten se onnistuu!

1. Tee ruokaa kerran viikossa

Olipa kyseessä vihannesten leikkaaminen, salaattien kokoaminen, kananmunien keittäminen tai kanan esipaahtaminen, aterioiden valmistaminen edes osittain etukäteen saattaa taltuttaa mieliteot keskellä viikkoa. Kun ruoka on valmiina, sinun ei tarvitse kuin napata se suuhusi. Jos rankan työpäivän jälkeen tiedät edessä olevan vielä ruoanlaittoa pitkän kaavan mukaan, turvaudut helpommin pikaruokaan.

2. Pidä terveellisiä välipaloja aina mukanasi

Kanna mukanasi terveitä välipalavaihtoja työpöydän laatikossasi, laukussasi tai treenikassissasi. Mihin ikinä menetkin, mukanasi tulisi olla terveellinen näläntaltuttaja. Näin sinulla on heti tarjota kurnivalle vatsallesi terveellistä syötävää etkä joudu turvautumaan huonompiin vaihtoehtoihin.

3. Pidä roskaruoka kaukana!

Ihmiset ovat luonnostaan suhteellisen laiskoja. Hiljattain tehtiinkin tutkimus, joka paljasti, että jos joudut nousemaan ylös ruokaa hakeaksesi, et todennäköisesti viitsi vaivautua. Jos siis tuot kotiisi epäterveellisiä herkkuja, laita ne keittiönkaapin ylähyllylle, josta et voi nähdä sitä. Näin kiusauksia ei synny yhtä helposti. Terveelliset herkut puolestaan kannattaa pitää näkösällä. Näin tulet helpommin tarttuneeksi vaikkapa kulhosta pilkottavaan omenaan etkä edes harkitse kurkottelevasi piilottamasi suklaan perään.

4. Pilko ruokasi

Pikkulasten taktiikalla syöt vähemmän ja tunnet olosi kylläisemmäksi, väittää Arizonan yliopiston tekemä tutkimus. Kun pilkot ruokasi pieniksi paloiksi, annoksesi tuntuu suuremmalta. Tämä toimii erityisen hyvin isompien ruokien, kuten pihvin tai voileipien kanssa, ei niinkään viinirypäleiden tai ranskalaisten kohdalla.

5. Syö aamiainen

Aamupalan merkitystä korostetaan usein eikä suotta. Syö aamupala joka aamu. Se auttaa tasapainottamaan verensokeriasi, jotta vatsasi ei kilju nälästä lounasaikaan etkä sorru syömään hurjia annoksia epäterveellistä ruokaa.

6. Pienennä lautasiasi

Pienempään lautaseen mahtuu vähemmän ruokaa, mutta pienempi lautanen huijaa sinut myös luulemaan, että syöt enemmän. Cornellissa tehdyn tutkimuksen mukaan ne ihmiset, jotka syövät halkaisijaltaan 15 senttimetriä olevilta lautasilta, luulevat syövänsä 18 prosenttia enemmän kuin todellisuudessa syövät. Tutkijoiden mukaan lautaskoon pienentäminen viidellä senttimetrillä pienentää nautittujen kalorien määrää 22 prosentilla. Tämä tarkoittaa noin kahdeksan kilon pudotusta painossa vuodessa.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme