Mainos
Mainos

Laihdutuskikka, joka toimii tutkitusti: Leipä ja pastakin sallittua!

Täysjyväviljojen suosiminen voi tutkimuksen mukaan helpottaa painonhallintaa. Verrattuna teollisiin viljoihin täysjyvävilja voi nimittäin vähentää energiansaantia.

Tulokset perustuvat 81 yli 40-vuotiaan vapaaehtoisen kokeeseen, jossa osallistujat noudattivat kuuden viikon ajan täysjyväviljoja sisältävää ruokavaliota ja toisen samanmittaisen jakson teollisia viljoja sisältävää. Muilta osin ruokavaliot pysyivät samoina.

Analyysin perusteella täysjyväviljaa syödessä osallistujien kehosta poistui ulosteen mukana enemmän energiaa kuin teollisia viljoja syödessä. Keskimäärin tämä tarkoitti 92 kilokalorin vähennystä päivässä. Täysjyvävilja saattoi myös parantaa osallistujien glukoosiaineenvaihduntaa.

Aiemmissa tutkimuksissa täysjyväviljan on osoitettu auttavan laihduttamisessa ainakin verrattuna teolliseen viljaan, ja nyt julkaistut tulokset saattavatkin osittain selittää, mistä ilmiö johtuu. Täysjyväviljoissa on paljon ravintokuituja, joiden on osoitettu olevan monella tapaa hyväksi terveydelle.

Copyright Duodecim 2017. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

***

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme