Mainos
Mainos

Päivä käyntiin terveellisesti – 6 tapaa hyödyntää avokadoa aamupalalla!

Superterveellistä avokadoa voi syödä monella tapaa myös aamupalalla.

Avokado ei ole noussut trendiherkuksi suotta. Kypsä avokado on ihanan pehmeää ja herkullista, ja se sisältää runsaasti terveellisiä rasvoja.

Avokado sopii mainiosti myös aamupalaksi. Huffington Post listasi kuusi herkullista avokadoreseptiä, joilla aamu lähtee terveellisesti käyntiin.

1. Avocadoleipä

Avokado on erinomainen vaihtoehto perinteisille leivänpäällisille.

Koverra pehmeän avokadon sisus, levitä sitä tuorejuuston tapaan leivän päälle ja ripottele pinnalle hyppysellinen suolaa ja pippuria. Viimeistele avokadoleipä tuoreilla vihanneksilla tai kananmunalla.

Avokadosta voi tehdä monenlaisia levitteitä eri mausteita kokeilemalla. Esimerkiksi lime ja chili sopivat avokadon kanssa loistavasti yhteen.

2. Avokadossa paistettu muna


Avokadon sisällä paistetusta kananmunasta saat kauniin ja ravintopitoisen aamiaisen, joka pitää nälän loitolla pitkään.

Vinkki:
​Saat avokadon puolikkaat pysymään paremmin pystyssä, jos asetat avokadon puolikkaat pieniin uuninkestäviin vuokiin.

Puolita avokado ja poista kivi. Koverra kiven jättämää koloa lusikalla hieman suuremmaksi, ja riko sinne kananmuna. Paista 220-asteisessa uunissa noin 20 minuuttia ja viimeistele annos suolalla ja pippurilla.

3. Kalkkuna-avokadopanini

Tämä avokadolla ja kalkkunalla täytetty leipä on parhaimmillaan, mikäli käytössäsi on voileipägrilli. 

Halkaise patonki tai ciabattaleipä ja voitele toinen puolikas avokadolla ja toinen chilimajoneesilla. Laita väliin kalkkunaleikkeleitä, juustoa sekä maustekurkkua ja grillaa herkku voileipägrillissä.

4. Avocadosmoothie


Avokado toimii uskomattoman hyvin smoothieissa. Sen kermainen koostumus tekee smoothiesta ihanan pehmeää ja ennen kaikkea ravitsevaa.

Avokado soveltuu monenlaisiin smoothieihin, mutta se toimii myös sellaisenaan esimerkiksi mantelimaidon kanssa.

Yhden hengen annokseen tarvitset 2,5 dl mantelimaitoa ja puolikkaan avokadon. Halutessasi voit lisätä smoothieen hieman jäitä ja sokeria.

5. Avokado-kananmunasalaatti

Kananmunista ja avokadosta syntyy ruokaisa salaatti, joka toimii hyvin leivänpäällisenä tai vaikka vihersalaatin seassa. Voit hyödyntää sitä myös lounaalla.

Vinkki:
Lisää kananmunasalaattiin tuoretta tilliä, niin saat hyvä lisukkeen uusille perunoille.

Pilko kaksi keitettyä kananmunaa ja puolikas avokado, lisää seokseen ruokalusikallinen majoneesia ja mausta suolalla, pippurilla ja valkosipulijauheella.

6. Avokado-kanasalaatti

Tämä proteiinipommi sopii sekä aamiaiselle että lounaalle. Aamulla täytettä voi laittaa leivän väliin, ja päivällä sekoittaa salaattiin. Jos aamupalalla on kiire, voit tehdä täytteen etukäteen jo edellisenä iltana.

Revi valmiiksi grillattua kanaa ja sekoita siihen pilkottua avokadoa. Lisää limemehua ja mausta suolalla, pippurilla ja valkosipulijauheella. Vaihtelua saat lisäämällä pähkinöitä tai manteleita sekä erilaisia vihanneksia.

Näin pilkot avokadon kätevästi kuutioiksi.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme