Mainos
Mainos

Päivän tärkein ateria – nämä aamupalat pitävät nälän loitolla pitkään

Tiedätkö, millainen aamiainen pitää nälän loitolla mahdollisimman pitkään?

Aamiaista kutsutaan päivän tärkeimmäksi ateriaksi ja tästä syystä aamiaisen laatuun ja sisältöön kannattaa panostaa. Syömällä oikeita ruoka-aineita aamulla voi taata sen, että nälkä pysyy loitolla pitkään ja päivä alkaa onnistuneesti.

Avokado

Hyviä rasvoja sisältävä avokado on ravinteikas lisä aamiaiseen, joka auttaa hillitsemään nälkää, sillä sen sisältämät rasvat sulavat hitaasti elimistössä. Avokadot sisältävät myös energisyyteen vaikuttavaa B-vitamiinia sekä kuitua. Avokadon voi nauttia osana terveellistä ja täyttävää aamiaista esimerkiksi kananmunan kanssa.

Banaani

Energiapitoinen banaani on erityisen hyvää aamiaisherkkua korkean antioksidantti-, hiilihydraatti- ja kaliumpitoisuuden vuoksi. Sen ravintoaineet antavat keholle sen tarvitsemaa energiaa. Jos kiireessä mukaan napattu banaani kyllästyttää, voi banaania nauttia myös suolaisen ruoan seurana kuten täysjyväleivän kera.

Smoothie

Kaikkein parhaiten kiireisen ihmisen aamupalaksi voi sopia itse tehty smoothie. Energiapitoiseen aamupalajuomaan on tärkeää muistaa lisätä proteiinipitoisia ainesosia, sillä ne auttavat pitämään nälän loitolla entistä pidempään. Kannattaa kuitenkin muistaa se, ettei smoothieen kannata missään nimessä lisätä sokeria, sillä se ei sovi aamupalalle. Myös hedelmien määrässä kannattaa pitää varansa, sillä niistä tulee juomaan yllättävänkin paljon sokeria.

Kananmuna

Proteiinipitoiset kananmunat ovat mitä sopivin valinta aamiaiseksi. Kananmunien sisältämä proteiini auttaa pitämään nälän kurissa ja B-vitamiinista saatu energia tekee niistä erityisen sopivaa aamupalaa.

Tuoreet hedelmät

Hedelmissä on valtavasti antioksidantteja ja vitamiineja, joita keho voi hyödyntää heti aamusta käynnistyäkseen. Aamuinen uninen olo voi helpottaa nopeammin, kun aamiaisella syödään hedelmiä, sillä niiden sisältämä sokeri energisoi.

Kreikkalainen jogurtti

Maustamaton kreikkalainen jogurtti on oiva proteiinin, rasvan ja hiilihydraattien lähde – ja sopii siksi aamiaiselle erityisen hyvin. Parhaimmillaan hyvälaatuinen kreikkalainen jogurtti voi sisältää jopa puolet enemmän proteiinia kuin tavallinen jogurtti.

Kokojyvämurot

Kuitupitoiset kokojyvämurot sopivat hyvin aamiaiselle, sillä kuidulla on terveellisyytensä ohella taipumus pitää nälkä erityisen hyvin loitolla. Murojen sisältämät hiilihydraatit auttavat sitä vastoin pitämään yllä kehon energiatasoja.

Vähärasvainen liha

Harva syö lihaa aamiaiselle, mutta vähärasvainen liha sopii hyvin aamiaisruoaksi proteiinipitoisuutensa vuoksi. Lihan sisältämät aminohapot vaikuttavat myös vireystilaan ja on tärkeä tekijä aivojen toiminnan takaamisessa.

Maapähkinävoi

Maapähkinä- ja muut pähkinävoit ovat hyviä välipaloja päivän mittaankin syötäväksi, mutta aamiaiselle ne antavat hyvää lisäbuustia. Saat niistä energiaa ja proteiinien ja rasvojen yhdistelmä pitää nälän kurissa pitkään. Kokeile maapähkinävoita vaikkapa täysjyväpaahtoleivän päällä.

Kaurapuuro

Kaurapuuro on ehdottomasti terveellinen aamupala. Sen liukenevat kuidut hidastavat hiilihydraattien ruoansulatusta, joten verensokeriin ei tule korkeita piikkejä, jotka johtavat romahdukseen. Parhaiten nälkää pitävät suurista kaurahiutaleista valmistetut puurot pikahiutaleisiin verrattuna, koska tällöin elimistön pitää tehdä enemmän töitä ruoan hajottamiseksi. 

Täysjyväleipä

Nyt viimeistään on aika vaihtaa valkoinen leipä täysjyvään. Täysjyväleipä on kuitupitoinen valinta ja olo pysyykin kylläisenä pitkään. Lisäksi leivän B-vitamiini on tärkeä elimistön energiatuotannon kannalta.

MUISTA MYÖS TÄMÄ: 

Yrttitee: Moni kokee tarvitsevansa aamulla kupillisen kahvia, jotta päivä lähtisi käyntiin. Jos aamun haluaa jatkossa aloittaa entistä paremmin, voi olla syytä vaihtaa kahvikupillinen kupilliseen yrttiteetä. Teelaadut, jotka sisältävät erityisen paljon antioksidantteja antavat päivälle lupaavan alun antioksidanttipitoisuutensa ansiosta. Yrttitee voi parhaimmillaan vauhdittaa myös aineenvaihdunnan toimintaa.

Lähde:  The Daily Meal

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme