Mainos
Mainos

Pienillä keinoilla kaikki irti terveellisestä ruokavaliosta – tiesitkö näitä kikkoja?

Monesta ruoasta on helppo kaivaa esiin vieläkin enemmän terveyshyötyjä, kun vain keinot ovat oikeat.

Pienillä kikoilla saat enemmän irti ravinnostasi. Lue vinkit, joiden avulla ruokavaliosi muuttuu entistäkin terveellisemmäksi!

Tee vihreistä kasviksista tehokkaampia lorauksella sitruunaa

Vihreät lehtivihannekset, kuten pinaatti, parsakaali ja lehtikaali, sisältävät runsaasti rautaa, mutta se on sulamattomassa muodossa. Ripaus C-vitamiinia auttaa elimistöä hajottamaan raudan muotoon, jossa se pystyy imeytymään paremmin, vinkkaa FITzee Foodsin Frances Diaz. Kokeile sitruunaa, limettiä tai appelsiinia.

Käytä leivonnassa avokadoa voin sijaan

Yli 75 prosenttia avokadon rasvasta on hyviä rasvoja. Kun korvaat osan voista avokadolla, saat leivonnaisiisi liki 20 erilaista vitamiinia, kivennäisainetta ja fytoravinnetta.

Osta säilyketomaatteja tuoreiden sijaan

Yllättävää kyllä, tomaatit eivät ole ravintorikkaimmillaan tuoreina. Käsitellyissä versioissa on paljon enemmän lykopeenia kuin tuoreissa tomaateissa. Jos kuitenkin ostat tomaattisi tuoreina, valitse pienimmät ja syvimmänpunaiset yksilöt, jolloin saat eniten ravintoaineita. Punaisissa tomaateissa on enemmän lykopeenia kuin keltaisissa ja oransseissa.

Pureskele greippi huolellisesti

Elimistöön imeytyy enemmän greipin lykopeenia, kun rikot kunnolla kaikki hedelmän soluseinät.

Puserra valkosipuli ja odota hetki ennen kypsennystä

Saadaksesi kaiken irti valkosipulin terveyshyödyistä pilko, muussaa tai puserra se ja anna sen sitten olla kulhossa peitettynä kymmenisen minuuttia ennen kuin kypsennät sen. Näin valkosipuliin ehtii kehittyä terveellisiä tiosulfinaatteja.

Kypsennä porkkanat kokonaisina

Porkkanat ovat ravintorikkaampia kypsennettyinä kuin raakoina. Kun vielä kypsennät ne kokonaisina, niihin jää 25 prosenttia enemmän syöpää ehkäisevää falkarinolia kuin ennen kypsennystä pilkottuihin porkkanoihin.

Sulata marjat mikrossa

Kun sulatat pakastemarjat mikrossa, säilytät kaksi kertaa enemmän niiden antioksidantteja ja rutkasti enemmän C-vitamiinia kuin antaessasi niiden sulaa vaikkapa keittiöntasolla tai jääkaapissa.


(MTV LIFESTYLE)

Lähde: Rd

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme