Mainos
Mainos

Pizzaa syömälläkin voi laihtua – syövätkö haitat kuitenkin hyödyt?

Saman ruoan syöminen päivästä toiseen voi hillitä ruokahalua, joskin myös tympiä mieltä ja heikentää ravintoaineiden saantia. Paljon on merkitystä myös sillä, millaisen pizzan huiviinsa vetää.

Unelmana pizzalounas joka päivä? Sormet tuhriva päiväuni ei välttämättä vaadi vaihtamaan housukokoa suurempaan.

Kerroimme aiemmin miehestä, joka söi pizzaa joka päivä vuoden ajan ja onnistui silti laihtumaan liki kolme kiloa. Mies tosin yhdisti rasvaa tirisevän dieettinsä tiukkaan rasvaa polttavaan treeniohjelmaan.

Pizzadieetin teho voi perustua kuntosalilla vietettyjen tuntien lisäksi sen yksipuolisuuteen, asiantuntijat kertovat Women's Health -sivustolle. Kun samaa ruokaa tankkaa päivästä toiseen, sen alkuun viehättävä maku alkaa pikkuhiljaa karistamaan vetovoimaansa. Näin siis pizzaakin tulisi tankattua pakkiin vähemmän ja vaa'an mittari näyttäisi pienempiä numeroita – ainakin hetken.

Jossain vaiheessa yksipuolista dieettiä aivot alkavat vaatimaan uusia makuja. Makuhermojen väsyessä pizzaan ihminen alkaa himoita uusia ruokia – eivätkä nämä uudet ruoat, kuten jäätelö, välttämättä ole yhtään sen terveellisempiä.

Päivittäisenä leipänä syöty pizza ei myöskään valitettavasti takaa kaikkia ihmiskehon tarvitsemia ravintoaineita. Pizzadieetti ei olekaan terveyden kannalta erityisen kestävä vaihtoehto, sillä vaikka kyllästymisellä onnistuisi pudottamaan muutaman kilon, samalla saattaa tulla nostaneeksi pahaa kolesteroliaan muutaman hyvin haitallisen millimoolin.

Jos pizzaan haluaa enemmän ravintoaineita ja vähemmän kaloreita, seuraavilla kikoilla herkkudieetistään voi saada hieman kestävämmän.

Huolella valitut täytteen ja pienemmät annoskoot

Kotona tehdyssä pizzassa on usein vähemmän rasvaa kuin ravintolapizzoissa. Itse tehtynä pizzasta voikin taikoa keveämmän ja terveellisemmän. 

Myös monet ketjut tarjoavat täytteeksi astetta terveellisempiä vaihtoehtoja, kuten runsaskuituista pizzapohjaa, laadukasta lihaa sekä kasvisproteiinia ja kasviksia. Kuitu- ja proteiinipitoinen ruoka pitää nälän pidempään poissa kuin perinteinen jauholätty.

Pizzalaihduttajan ei välttämättä myöskään kannata päällystää pizzaansa tuhdisti juustolla, vaan valita sen sijaan täytteeksi enemmän kastiketta.

Jos huomaat aina tilaavasi jättimäisen lätyn, kokeile vaihtaa kokoa pienempään. Mikäli suosikkipizzeria ei tarjoa eri kokovaihtoehtoja, voi myös syötyjen pizzaviipaleiden määrää vähentää. Ihmisillä on tapana syödä aina sama määrä pizzaviipaleita, joten itseään voi huijata leikkaamalla paloista pienempiä.

***


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme